אקטואליהדעותפוליטיקה

הדף היומי (202). המפלגה הדמוקרטית החדשה – ושיטת פְּתוֹת השלג בפוליטיקה הישראלית

באחד משיעורי הכתיבה האחרונים שלי הצגתי בפני תלמידיי את שיטת פתות השלג. שיטת פתות השלג נוצרה על ידי רנדי אינגרמאנסון בספרו "איך לכתוב רומן על פי שיטת פתות השלג." כאשר אתה מתחיל לכתוב לפי שיטה זו, עליך לכתוב משפט אחד, המסכם את טבעו של ספרך. או-אז אתה מרחיב את המשפט האחד לשני משפטים, ואז לפסקה. די מהר אתה מוצא את עצמך עובד על כיתוב העטיפה האחורית לספר. כיתוב זה נהיה לנקודת קפיצה לצורך כתיבת ספרך, ההולך ומתפתח מתוך המשפט הראשון שכתבת בכיתוב הכריכה כמו פתות שלג, שולח ענפים החוצה ומייצר מבנה ייחודי.

היתרון של שיטת פתות השלג הוא, שאתה מתחיל בשיווק. אתה מתחיל בכתיבה מתומצתת ובהירה על ספרך, וכתיבה זו מדריכה אותך לאורך תהליך הכתיבה של הספר כולו. שיטה זו, מעין סיעור מוחין גדול, מתאימה לכותבים הזקוקים למעט מבנה – ולמרחב של משחק.

זה מה שמתחולל ממש בימים אלה מתוך המחאה. פרופ' אהוד שפירא, ממכון וייצמן, חוקר דמוקרטיות ודיגיטליזציה של דמוקרטיות, כתב חוקה קצרה למפלגה חדשה, המפלגה הדמוקרטית, המפלגה שתהווה בית לכול זרמי המחאה. החוקה מבוססת על ערכי המהפכה הצרפתית – שוויון, חירות, צדק וערבות הדדית. מן החוקה נגזר גם תקנון. מן החוקה והתקנון מתחייב אופן פעולה: דמוקרטיה ישירה. איש אינו מעמיד עצמו/ה בראש המפלגה הדמוקרטית, ואיש אינו קובע את מצעה. מי שעושה כן הם חברי/ות המפלגה, בפריימריז פתוחים ובצוותי עבודה.

ברגעים אלה אנו מצויים כבר בשלבי עבודה בפורומים שונים. לכול פורום אנו מגייסים את מיטב אנשי המקצוע בתחום, שיציעו מסמכי מדיניות וחקיקה, אשר כולם יועמדו להכרעת הריבון, חברי וחברות המפלגה. היפה באופן ההיווצרות הזה הוא, שמבחר ומספר המתנדבים/ות, הנכנסים למעגלי הפעילות של המפלגה הדמוקרטית, הולך וגדל מדי יום. כול אחד ואחת מן המצטרפים/ות לתהליך ההקמה מביא/ה מיכולותיו/ה, מהשקפותיו/ה, מחוזקותיו/ה, ואין עדיפות לאחת/ד על פני רעהו/תו. אנחנו עובדים יחד בשוויון ובשקיפות מלאה.

העבודה על הקמת הדמוקרטית נעשית על פי שיטת פתות השלג. כול אדם המצטרף אליה משנה את צורתה המרהיבה. כול אדם המוסיף עצמו/ה למעגלי העשייה קובע/ת את מהות המפלגה, הא/נשים שיעמדו בראשה ואת תכניה. זוהי דרך חדשה לגמרי בעיצוב מפלגה חדשה, מפני שאינה תלויה ב'ארגזי מתפקדים,' בחמולות, ברשימות חיסול ותיעדוף או בפולחן מנהיג. היא מבקשת ליצור הנהגה. הנהגה של א/נשים מעולות/ים, כול אישה ואיש בתחומה/ו, שמתוכה, באמצעות פריימריז שקופים ופתוחים, תיבחר גם ראש/ת המפלגה.

המעשה הפוליטי הזה הוא בהחלט מהפכני, ומתבקש הן מתוך ערכי המחאה והן מתוך המשבר החוקתי והמשטרי שישראל מצויה בו. לכול העושים/ות במלאכה אין ספק באשר לאיכותה ולהצלחתה. בקרוב גם נפתח את המפלגה להתפקדות חברים וחברות, ושלושים יום מאז הכרזת המועד לבחירות גם נקיים בה פריימריז פתוחים ושקופים, אליהם יוזמנו להשתתף כול אנשי המחנה הדמוקרטי בישראל. משמע, כול מי שערכי השוויון, הצדק, החירות והערבות ההדדית הם ערכיו/ה.

בשיחות שאנו מנהלים, דנו בשינוי התפיסה של הציבור את המעשה הפוליטי. אחרי עשורים שבהם הפכנו מאחים, מאזרחים, לנתינים בשלטון סמכותני, אחרי שנים של נהייה אחר מנהיג, בדרך כלל איש צבא, התפכחנו בצורה כואבת בבחירות האחרונות. כיום ודאי לכולנו, שראוי כי בראש המחנה הדמוקרטי תעמוד מנהיגה, ועמה צוות הנהגה, וכי כולם ייבחרו מקרב מיטב הא/נשים המצויים כיום בעמדות שונות בישראל.

אופן הבנייה של הדמוקרטית משקף את ערכיה הדמוקרטיים. מכיוון שהורגלנו בפולחן המנהיג, קשה לנו לקבל מפלגה, שאינה מתחילה את דרכה בהצבת מנהיג/ה בראשה, שיקראו לכול המחנה ללכת אחריה/ו. קשה לנו לקבל מפלגה, המתחילה מלמטה. מגיוס חברים וחברות, מהפעלתם בהקמתה, בקבלת החלטותיה האידיאולוגיות ובקביעת הנהגתה. אבל כאשר נגיע לישורת האחרונה, מועד הגשת הרשימות לכנסת, אני יכול להבטיח לכם/ן כי המפלגה הדמוקרטית תצא אל הציבור עם הנהגה מצוינת, שקופה, המייצגת את מרב המגזרים והעדות בחברה הישראלית ומחויבת לחלוטין לערכי השוויון, הצדק, החירות והערבות ההדדית.

בימים האחרונים התפרסם ב"הארץ" עוד מאמר אחד מרבים, שקורא לוותיקי המחנה (ברק, לבני, אייזנקוט וכיו"ב) להתכנס יחד בראש מפלגה חדשה. על כך כתב ד"ר אבי עופר, המסייע לצוות התוכן של הדמוקרטית, שזהו מאמר המדבר באֶתְמוֹלִית שוטפת. חייכתי למקרא מטבע הלשון שטבע, וביקשתי ממנו את הזכות להשתמש בו. כול מי שפונה למנהיג/ה מן העבר, ובעיקר איש צבא, כול מי שמפציר ומעתיר ומתחנן וכורע ברך בפני מישהו/י אחר/ת, שיקומו ויעמדו בראש המחנה, מדבר באתמולית שוטפת.

השפה החדשה של המחאה, זו שאנו מדברים בה, בדמוקרטית, היא שפת האחריות האישית, השווה והקולקטיבית. אל תחפשו לכול עבר בעיניים נואשות אחר מי שינהיגו את המחנה. כול אחד ואחת מכםן מוכשרים למעשה הפוליטי, ולמעשה נקראים בצו שמונה להצטרף לפוליטיקה, בכול מדרגה של עשייה. כול גבר או אישה, בכול גיל, הפעילים במחאה, כותבים למען שינוי השלטון וערכיו, מתבקשים/ות להתבונן בתוך עצמםן ולשאול את עצמםן, במה הם טובים/ות, במה יוכלו לתרום לשינוי הגדול, לתמורה ולתיקון החברה בישראל. איזה פרויקט חיים תהיו מוכנים להשהות לשנה-שנתיים-שלוש, כדי להבטיח את העתיד כאן לכםן, לילדיכםן ולנכדותיכםן. איזה דבר תוכלו לדחות בשנתיים-שלוש למען כך, ואיך תארגנו את חייכםן כך שתוכלו לתת מעצמכםן למען השינוי הזה. אני עצמי התלבטתי בכך רבות בשנה האחרונה. את התשובות שלי כבר יש לי. אני לא יכול לבוא לבלפור, אלא לגשרים בלבד, כי אני באוכלוסיית סיכון מפני הקורונה. אבל אני יכול לדחות את כתיבת הרומן הבא שלי ואת תאוות הקריאה שלי, למען עבודה פרלמנטרית. אבא שלי יכול לעזור לי עם הילדים בימי הכנסת, ובמידת הצורך איעזר גם באוֹפֶּר מתוך הישוב ובעזרה מן הקהילה הנפלאה שאני חי בה. עד כה השקעתי כמה שעות מדי יום במחאה ובגיבוש האלטרנטיבה הפוליטית החדשה. ואם אצליח בכך, אשקיע את השנים הבאות בבניית ישראל חדשה. עכשיו תורך לבדוק עם עצמך, במה תוכל/י לתרום למען זה, ולהצטרף לדמוקרטית. אנחנו זקוקים לכםן בכול משלב של עשייה. מדוכני החתמה למפלגה, דרך השגחה על הפריימריז, עבודת מיתוג וקמפיין ודיגיטל, הכנת מסמכי מדיניות לשרי העתיד והצעות חקיקה. העבודה מרובה, והזמן דוחק. הצטרפו אלינו עכשיו.

להן קיצור דרך למפגשי הזום (חוגי הבית און ליין שלנו) המתקיימים השבוע:

 

https://www.democratit.org.il/online-events

להלן קיצור דרך להתפקדות און ליין:

https://www.democratit.org.il/?ref=cc144378-04fa-4741-8ade-ca2edb56334e

 

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button