קמפיין למימון המוניםשירה

נבואות משוררים וכמיהות סבאים

כאשר העבירה לידי מנהלת מכון "גנזים" שליד בית הסופר, הסופרת אדיבה גפן, טיוטות שיר של משוררים ומשוררות שונים, לצורכי ההוראה שלי, לא העליתי בדעתי שאמצא בהן גם נבואה. אך כזו מצאתי אף מצאתי. זהו שירו של אברהם שלונסקי, "גלגול שני של כוכבים."

קראתי את השיר, עד שהגעתי לתדהמתי לבית השני: "הו, רותי יקרה/ הגידי לסיגלי/ שכבר היום אני רואה אותה ברור/עומדת פרחונית בכביש-של-מעלה/בציפייה לטרמפ אל הירח – /ולעת שובה הביתה שרה שיר/ על נצח כוכביהם של סב וסבתא."

הבית הזה, המופנה לבתו של שלונסקי ונוגע בנכדתו, הפעים אותי. יש בו נבואה כפולה. הן של האבדן הצפוי של הסב והסבתא לנכדתם, והן לעתיד הנכדה, סיגל, כמשוררת. שהרי רק משוררת יכולה לעמוד "פרחונית בכביש-של-מעלה/בציפייה לטרמפ על הירח."

אחזתי בשיר הזה נפעם. הרי אין זה צירוף מקרים, שבדיוק בשעה שאני מנהל עבור סיגל אשל, נכדתו של שלונסקי, את ההדסטארט שנועד להשיג מימון לפרסום של ספר שיריה השני על ידיי, אני מקבל מאדיבה גפן דווקא את השיר הזה מכול מכלול יצירתו של שלונסקי.

נכנסתי לגוגל, הקלדתי את שם השיר, והנה מצאתי את המשורר אברהם שלונסקי בראיון נדיר עמו, קורא את השיר בקולו. תוכלו להאזין לו קורא את השיר מן הדקה השלוש עשרה של הסרט, אף על פי כן שכדאי לכם/ן להאזין לראיון כולו.

כך או כך, פרויקט המימון לספרה של סיגל אשל, "איפה זה שם," נמצא בעיצומו. הספר הזה הוא פשוט נהדר. הנה שיר אחד, שבחרתי ממש באקראי ממנו, המעביר את השילוב המיוחד בין אימה ליופי, הומור וכאב, המאפיין את שירתה:

קריאת עורב

מְסֻנְוֶרֶת מִצְחוֹקַם שֶׁל עוֹבְרִים

וְשָׁבִים, מֵהִשְׁתַּקְּפֻיּוֹת

בְּקָרָחוֹת בּוֹהֲקוֹת, מֵאֲנָשִׁים שֶׁגּוֹאִים אֵלַי

כְּאִלּוּ הַיָּם בְּתוֹכָם, מֵהֱיוֹת

 

חֲבַצֶּלֶת שְׁבוּרָה בְּתוֹךְ אֲגַרְטֶל כֶּסֶף, אֲנִי

נִסְרֶכֶת מֵרֹב הַעֲמָדַת פָּנִים,

 

מְגָרֶדֶת בְּבִטְנוֹ שֶׁל הַיָּם עַד שֶׁנִּרְדָּם.

 

מֻתֶּשֶׁת, אֲכוּלַת מֶלַח,

רַק הָרֶגַע

נִגְרָע מִמֶּנִּי אוֹהֵב.

 

וְשָׁם, עַל בַּדֵּי הַפִיקוּס,

עוֹרֵב כְּבָר רוֹמֵז לִי לָגֶשֶׁת,

שֵׁן זָהָב מְנַצְנֶצֶת בְּפִיו.

הציור המסיים של השיר הזה, העורב כאשמאי זקן ששן זהב מנצנצת בפיו, שאורב לדוברת דאובת הלב, שזה עתה נפרדה מגבר, פשוט הרס אותי מרוב היותו מדויק, מצחיק, וחד-פעמי.

סיגל אשל היא משוררת מצוינת. סבא שלה, אברהם שלונסקי, ניבא היטב את עתידה. וכעת יש לי, ולנו, הזכות לסייע לה להוציא לאור את ספר שיריה הבא.

לכן, אשמח אם תיכנסו לכתובת להלן ותתמכו בה, כאן.

https://www.mimoona.co.il/Projects/5097

 

תודה,

אילן שיינפלד.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button