שירה

אפשר לבקש ממך משהו?

החיים, הכתיבה, ההורות ומה שביניהם (109).

     בחודשים האחרונים הוצאתי לאור את ספרה השביעי של חברתי, מרסלה לונדון, "סימנים שקופים" ואת ספר-ביכוריה של נירה מלין, "חשופה." בקרוב אוציא לאור גם את ספר ביכוריו של אמיר דרור, "בוא נתאהב הלילה." בכול אחד מן הספרים הללו השקעתי את נשמתי, מתוך אמונה בחשיבותם ובטיבם. הנה שיר אחד מספרה של מרסלה לונדון:

הזוהר

רֶגַע שֶׁל זֹהַר

בְּקַוֵּי פָּנָיו,

עַל יָדָיו,

בְּעֵינָיו הַלַּחוֹת.

זֹהַר

מִתְפַּשֵּׁט

מְחַלְחֵל,

וְהַצֵּל

נֶעְלָם

בְּכִיסָיו.

    והנה שיר אחד מספרה של נירה מלין:

ירח בוהק

בְּלַיְלָה סַגְרִירִי

נִגְלֶה יָרֵחַ בּוֹהֵק

מֻקָּף הִלָּה

בֵּין הָעֲנָנִים.

הַיָּרֵחַ הַבּוֹהֵק שׁוֹלֵחַ

קַרְנֵי אוֹר

לִיהוּדָה הַיַּמִּית

וְשׁוּב מִתְכַּסֶּה בְּלַיְלָה 

עַד שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ תַּעֲלֶה

בֵּין הָעֲנָנִים.

     בשני השירים הזוהר, האור, הוא מתעתע, מופיע וגז. אבל יופיו החד-פעמי מפיח תקווה. אלה דברים, שרק שירה יכולה לבטאם. כך גם בשיר משלי, "דמדומים," מספרי "סיור כתובות," אחד משלושת ספרי השירה החדשים שלי:

דמדומים 1

הָרְחוֹבוֹת זָהָב וְהָעֵצִים זָהָב

הַבָּתִּים זָהָב וְהַסְּלָעִים זָהָב

הַמָּצוּק זָהָב וְהַבִּקְעָה זָהָב

וְהַלֵּב גּוֹעֶה מֵרֹב יֹפִי.

     אבל ספר חי רק בתודעת קוראיו, ומחברי ומחברות הספרים האלה, ואני בתוכם, זקוקים למפגש עם התודעה שלכםן כדי שהשירים שלנו יחיו, יתקיימו, יתפסו את מלוא עוזם.

     לשירה עברית יש כיום מעט קוראים ומעט קונים. העברית היא שפה 'קטנה', וקהל קוראי השירה הוא תמיד קטן יותר ביחס לקהל קוראי הסיפורת. בשל כך, רשתות הספרים מזמינות מחברות ההפצה רק 10-20 עותקים לכל סניפי הרשת, וחנויות הספרים העצמאיות מבקשות 1-2 עותקים מכול ספר חדש, וגם זה בקונסיגנציה. כלומר, בהקפה, מבלי לשלם על הספרים הללו אלא לאחר מכירתם. ואם אינם נמכרים, העותקים מושבים למפיץ, וממנו להוצאה לאור, וההשבה הזאת עולה כסף, 1-3 שקלים לכול עותק המושב לבעליו. כן כן, שמעתם  טוב. אנחנו נדרשים לא רק לממן את הדפסתם של ספרי השירה שלנו, אלא לשלם גם בעבור השבתם אלינו באין דורש.

     זו הסיבה בשלה מהדורה של ספר שירה, שפעם היינו מוציאים באלף עותקים, ירדה ל-500 לפני כמה שנים, וכיום ל-300 עותקים בלבד. מתוך הכמות הזאת, לפחות 20 עותקים הולכים למחבר.ת, ו-30 לכלי התקשורת לשם סקירה. מכל מהדורה נותרים כ-250 עותקים למכירה. במצב כזה, גם אם ספר נמכר ב-59 שקלים לעותק, הוא בקושי יכול להחזיר את עלות הפקתו.

     אבל אנו, משוררים ומשוררות, מתפרנסים מן התמלוגים המגיעים אלינו ממכירת הספרים שלנו. מכאן החשיבות של רכישת ספרים היישר מן המחבר.ת או מבית ההוצאה. כך לפחות יכולים המחבר.ת לקבל את מלוא התמלוגים על ספריהם, מבלי לנכות מהם 70% לפחות, שהם פער התיווך שלוקחות הרשתות, חנויות הספרים וחברות ההפצה.

     לכן, אני מבקש מכםן היום להיכנס לחנות הספרים באתר שלי, ולרכוש לעצמכםן או למישהו.י שאתםן אוהביםות, ספר. ספר כלשהו. יהא זה רומן, ספר הדרכה או ספר שירה, מפרי עטי או מפרי עטם של אחר.ת. כול עותק שאתםן רוכשיםות נותן לנו קצת מרווח נשימה, עידוד, ומגביר את הסיכוי לפרסום הספרים הבאים. הספר הבא.

     תודה מקרב לב.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button