הבוקר שוחחתי עם שכנה וחברה מתובל, שהיום החלה בצעדיה הראשונים והמהוססים בפייסבוק וברשתות החברתיות. היא סיפרה לי, עד כמה היא אדם פרטי, ועד כמה המחשבה על גילוי טפח מעולמה קשה לה. אמרתי לה מיד, שהדבר הראשון שהיא צריכה להבין, ולהסתגל אליו, הוא, שזו לא היא כותבת את הפוסטים שלה בפייסבוק, אלא הפרסונה שלה. כלומר, שהפוסטים שלה יוצרים פרסונה, ייצוג שלה, ושעליה לנהל את הפרסונה הזאת במודע. למעשה, מידת החשיפה העצמית שלה ברשתות החברתיות תהיה כמידת המרחק בין אישיותה וחייה במציאות לבין אישיותה וחייה של הפרסונה שלה ברשתות החברתיות.
פתחתי את הבלוג שלי לראשונה בשנת 2011, מעט לפני שהתחלתי במסע הפונדקאות ממנו נולדו לי בניי, מיכאל ודניאל. מאז הוא עבר מאתר לאתר, ואני כותב ומפרסם אותו בו-זמנית באתר האינטרנט שלי, בפייסבוק ובטוויטר. פוסטים מסוימים אני משתף בקבוצות שונות, על פי הערכתי את מידת העניין שהם עשויים לעורר בקרב משתתפיהן, וכמובן לפי חוקי הקבוצות שאני משתייך אליהן.
פעמים רבות, מאז התחלתי כותב את הבלוג שלי, שאלו אותי בני משפחתי, חבריי וקוראיי וקוראותיי, איך אני מסוגל לחיות ברמת חשיפות גבוהה כל כך, מדוע אינני שומר מעט גם לעצמי, מה יאמרו בניי על החשיפה שלהם בתמונה ובמלל בפוסטים שלי ובהתנהלותי ברשתות החברתיות ובעולם האינטרנט וכך הלאה. לכולם השבתי דבר אחד. אם אתם חושבים/ות שאתם מכירים/ות אותי על סמך הפוסטים שלי, ואפילו הספרים שאני כותב, אתם טועים/ות. אמנם, יש מידה מסוימת של חשיפה ושל חפיפה בין מה שאני כותב עליו לבין חיי בפועל. אבל תמיד, בכול עת, אני מודע לכך שאני כותב, שואל את עצמי איך הזולת עשוי להבין את מה שאני כותב, ומחליט מה אני חושף ומה אינני חושף, וכיצד אני רוצה להיתפס ב'חוץ.'
וכאשר אני מועד, תמיד יש לי חברות טובות שמתריעות לי על כך, ואני מתקן, ולעתים אף הופך פוסט לפרטי או מוחק אותו כליל.
את הדברים האלה אני מלמד גם בסדנאות הכתיבה שלי. למשל, מנדלי מוכר ספרים פתח את ספרו המונומנטלי "מסעות בנימין השלישי" במשפט הבא: "אמר מנדלי מוכר ספרים." כן, זה המשפט הראשון בספר. ומרגע שאתם נתקלים בספר, שכך הוא נפתח, אתם צריכים להתחיל לחשוד בכותבו, שהוא נוקט בתחבולה. ואכן, מי שממשיך לקרוא את הפתיחה לספר הזה מגלה, שמנדלי מעמיד את עצמו בפתיחה זו כסופר קטן ועלוב, עצל ונרפה, שבלית ברירה, עד שאחינו, הסופרים הגדולים, יקיצו מתרדמתם ויכתבו את מלוא קורותיו של בנימין, הוא ייצא מאחורי התנור (מקום שבתם של בטלנים בתפוצות הגולה, כי ליד התנור תמיד היה הכי חם ונעים), ויכתוב את 'קיצור מסעות בנימין השלישי.'
הפתיחה הזאת נועדה כדי להקנות אמינות לדמותו הבדויה של בנימין, על ידי הקטנת הדמות של כותבו. מנדלי שוב איננו אחד מהפרוזאיקונים החשובים של ראשית העת החדשה בספרות העברית, אלא בטלן שרק 'מתרגם' את קורותיו של גיבורו, כפי שהופיעו בכתבי-העת בני הזמן.
תכסיס דומה נוקט יוסף חיים ברנר ברבים מספריו וסיפוריו, וכך, לאחרונה, עשה גם אלון חילו, ב"אחוזת דג'אני," שם העמיד עצמו רק כמביא לבית הדפוס של יומניו של קלוויריסקי ומכתביו של סלאח. כלומר, הוא לא בדה כלום, רק דאג לתרגום הקטעים מערבית לעברית ולשיבוצם זה בצד זה.
באופן דומה ראוי לגשת לכתיבה בכלל ולכתיבת פוסטים בפרט. כאשר אנו כותבים אנו בוראים, במשים או מבלי משים, מדעת או בבלי דעת, ייצוג של עצמנו, דרך קולו של המספר. הוא עשוי להיות קרוב מאוד לקולנו אנו, אך גם שונה ממנו בתכלית. עובדה זו, למשל, היא המאפשרת לי לכתוב פעם בקולו של המתלהם ופעם בקולו של המתאבל, פעם בקולו של הסובל ופעם בקולו של החרמן. התנועה הזאת, בין קולות שונים בפוסטים שלי, כמו גם בכתיבתי הספרותית, ודאי מראה מאילו חומרים אני עשוי, אילו דברים מצויים בתוכי. אך אין בה כדי להעיד על דפוסי התנהלותי בחיי האינטימיים.
חשוב מאד לזכור זאת, כשאתם כותבים פוסטים, וגם כאשר אתם קוראים אותם.
עובדה זו מתחזקת לאין ערוך בטוויטר. שם המתכתשים צריכים למצות את טיעוניהם ב 140 תווים, ולכן הציוצים הם תמיד חדים ומוקצנים. אין בזה כדי להעיד על אופי ההתנהלות היומיומית של בעליהם הצייצנים, אלא על נקודת המפגש בין דעותיהם, אישיותם והאילוצים שמציב טוויטר – חיסכון במלים, המביא להקצנת הטיעון.
אם תרצו ללמוד איך לכתוב ברשת, איך והיכן לפתוח בלוג, איך לתכנן אותו, אילו תכנים לכלול בו, כמה פעמים בשבוע עליכם לכתוב בו, איך לשווק את הפוסטים ברשתות החברתיות, כיצד ניתן להתפרנס מכתיבת בלוג ועוד, עקבו אחריי. בקרוב אפתח קורס און ליין לכתיבה ברשת, ואם תרצו להשתתף בו מוטב שתקדימו להירשם כאן.
הסדנה תתקיים בימי חמישי, בשעות 10.00-11.00 או בשעות 21.00-22.00 על פי מספר המשתתפים מישראל ומחוצה לה. מחיר: 3000 ש"ח לעשרה שיעורים, הכוללים גם סיוע בבניית בלוג ובדיקת עבודות/פוסטים. אפשר לשלם כאן –
ואפשר להירשם עם כול הפרטים כאן
[contact-form-7 id="27717" title="הרשמה לסדנת און ליין לכתיבת תוכן לרשת"]
לילה טוב,
אילן שיינפלד.