אקטואליהדעותיצירתיותפוליטיקהקהילותתהליך היצירה

הדף היומי (109). הצעירים לגמרי כאן. אבל במוד אחר לגמרי.

אחת החידות שמארגני המחאה לגווניה מתחבטים בה היא איפה הצעירים. אמנם, רבים ורבות מהם כבר הגיעו היום למעון ראש הממשלה לבלפור, יגיעו מחר לכיכר רבין וניתן בהחלט לראותם בגשרים ובצמתים. אבל המסה הגדולה של הצעירים עוד לא אתנו.

זה לא מפני שהם מנותקים. לגמרי לא. זה מפני שהצעירים הטובים ביותר שלנו רואים את העולם כמונו, אבל קצת אחרת. הם דוגלים בשוויון ערך האדם כמונו, רבים מהם גם צמחונים או טבעונים, מפני שהם מודאגים מגורל כדור הארץ, הם חיים במסגרות שיתופיות, כמו קומונות, ופעילים מאד חברתית, אך לא פוליטית.

דוגמה טובה למקום שצעירים וצעירות רבים פועלים בו, ועושים במסגרתו עבודת קודש, היא תנועת תרבות. "בשנת 2004 יצאה קבוצה של שישה צעירים בוגרי מגמות אמנות מרחבי הארץ לשנת שירות בקהילה בתחומי האמנות והחינוך," מספר אתר האינטרנט של התנועה. "עם שחרורם מהצבא החליטו להקים את 'תנועת תרבות', כמסלול הגשמה לנוער וצעירים יוצרים הפועלים לעיצוב דמותה של החברה הישראלית תוך שימת דגש על הפעולה התרבותית, האמנותית והחינוכית בקרב נוער וקהילה בפריפריה."

"תנועת תרבות מקימה משנת 2006 קבוצות אמנים-מחנכים המיועדים להתיישבות בפריפריה הגיאו-חברתית של ישראל, הרואים במקום את ביתם ומחוייבים ליצירה, לחינוך ולתרבות כמרכז משימתם ופעולתם במקום."

"בשנת 2018 מונה תנועת תרבות מעל 500 צעירים וצעירות בגילאי 18-32. צעירים אלו חיים בקבוצות המפוזרות ביישובים ושכונות בכל רחבי הארץ ומקיימים פעילות רציפה, מעמיקה ומתמשכת עם אלפי ילדים, בני נוער ומבוגרים בקהילות."

"תנועת תרבות הינה הארגון היחיד בארץ המפעיל מסלול רב-שנתי לאמנים צעירים אשר מחנכם ומכשירם להיות מחנכים ויוצרים המחוייבים לחינוך, צמצום פערים, חיזוק הסולידריות הקהילתית ויצירה של תרבות ואמנות מקורית."

"המסלול מתחיל מתנועת הנוער תרבות: הקמת קבוצות נוער יוצר בתחומי האמנויות מהפריפריה ע"י חברי תנועת תרבות. הנוער נפגש בבתי היוצרים – בית לאמנות ותרבות לנוער בשכונה. במהלך השנה מתקיימים מחנות לבני הנוער בהם נפגשות הקבוצות מכל הארץ."

"המסלול ממשיך לשנת-שירות ולנח"ל:
תנועת תרבות מפעילה מסלול נח"ל בו הקבוצות יוצאות לשנת התנדבות לפני הצבא אשר בסיומו הן ממשיכות יחד כגרעין לשירות צבאי בנח"ל. הקבוצות מלוות במהלך המסלול הצבאי ע"י מדריכים בוגרים. ובסיום המסלול מקימים בוגרי הצבא 'קהילות תרבות':

"עם השחרור הקבוצות מתיישבות ביישוב/שכונה בפריפריה ומקימות 'קהילת תרבות': קיבוץ אמנים-מחנכים אשר ממשיכים הן את העשייה בקהילה המקומית והן את הדרכת הצעירים שבשלבים המוקדמים של המסלול."

היה לי העונג להשתתף בפעילויות של תנועת תרבות בקריית שמונה, בעפולה ובמקומות נוספים. אני מקווה שאזכה בזה גם בעתיד. במהלך עבודתי בספריה העירונית במעלות גם פגשתי מדי שבוע פעילים ופעילות של תנועת תרבות, שהעבירו חוגי יצירה לילדי מעלות. התרגשתי לראות בין ילדי החוגים ילדים חרדים וחילוניים, ואמהותיהם יחד עמם, עסוקים במלוא לב בפעילות יצירתית.

הצעירים שלנו, אם כן, הם אנשים ונשים מצויינים/ות. הם עושים עבודת קודש בפריפריה, ומממשים בחייהם בפועל את הערכים שהם דוגלים ומאמינים בהם, וגם מחנכים ומחנכות על פיהם. את האנרגיה האדירה, שאנו, בוגרי המחאות של מלחמת לבנון הראשונה והשנייה, הכיבוש והשחיתות, משקיעים במחאה ובזעם, הם משקיעים בעשיה תרבותית, בחינוך וביצירה.

אף על פי שאינם תנועה פוליטית, ביום שני הקרוב ייצאו גם פעילי ופעילות תנועת תרבות למחאה, בגן הוורדים בירושלים. מחאתם באה כנגד החלטת הממשלה לבטל את מסגרות הקיץ לילדים ונוער מכיתה ה'-י"ב, ובכך לפגוע פגיעה קשה בחניכי/ות תנועות ואירגוני נוער בכל הארץ. ההנחיות החדשות לא מאפשרות לחברי וחברות תנועת תרבות לפתוח את "בתי היוצרים," המהווים מסגרת בטוחה ומשמעותית לאותם בני נוער וילדים.

ראוי להקשיב להם ולתמוך במאבקם, משום שהוא המאבק הטהור ביותר שאני מכיר – המאבק על חופש החינוך, היצירה, הטמעת התרבות ויצירתה. ויותר מכך, הם דוגלים בסולידריות, בשוויון ערך האדם ובחופש, אבל לא מבטאים את החופש שלהם בריקודים בכיכר, כמו שהראה סרט שהכינו ראשי המחאה והופנה לצעירים, מתוך ראייה שגויה שלהם ושל עולמם, אלא בעבודה קהילתית מבורכת.

שתפו, ותבואו על הברכה.

נ.ב.

אם יהיה לי בעל, הוא כנראה יגיע משורות תנועת תרבות.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button