כללימשרד התרבות

גב' רגב, מתי בפעם האחרונה קיבלת טלפון מהבנק?

          מדי שנה משלם משרד התרבות לסופרי ישראל תמלוגים בעבור השאלת ספריהם בספריות הציבוריות בשנה החולפת. אופן החישוב, כמה תמלוגים מגיעים לכל סופר בעבור השאלת ספריו, היה ונותר עלום מן העין. גם התשלום די מוזר. כאשר ניסו עיתונאים וסופרים להתחקות אחר שיטת החישוב הנהוגה בזה, נאמר להם, שעושים מדגם השאלות בכמה ספריות בישראל, ובהתאם לו מחשבים את התמלוגים שכל סופר זכאי להם. אך איש לא הודיע באילו כלים משתמשים למדגם הזה, ועד כמה המדגם הוא אכן אמין.

     בהתאם, היו שנים שבהן קיבלתי קרוב לעשרת אלפים שקלים תמלוגים, היו שנים שבהן הסכום הזה הצטמצם לפתע. הייתה אפילו שנה, שבה הבעתי תמיהה בנוגע לסכום, ואז תוקן מיידית כלפי מעלה.

     אבל אף פעם עוד לא הייתה שנה כמו השנה החולפת, שבה הלין משרד התרבות את שכרנו, ולא שילם לנו תמלוגים בעבור השאלת ספרינו בספריות הציבוריות בשנת 2015.

     כאשר נשאל משרד התרבות בנוגע לזה, הבהיר, כי פשוט החליף את הספק, המחשב בעבורו את התמלוגים לסופרים ומטפל בהעברתם אלינו.

     והנה, לפני כחודשיים קיבלתי הודעה מן הספק, מכון מחקר כלשהו, המפנה אותי לאתר אינטרנט הקרוי 'סקר סופרים,' ומבקשת ממני להזין בו את ספריי החדשים – כדי שייכללו בסקר – ולמלא טופס בקשת תשלום, חשבונית – ולהעבירם לספק, כדי לקבל את שכרי.

     מיהרתי והגשתי את כל הנדרש לספק, כבר לפני למעלה מחודש. ליתר ביטחון עשיתי זאת הן בפקס והן בדואר רשום. מאז ניסיתי שלוש פעמים להתקשר אל הספק, כדי לשוחח עם האחראי/ת על התשלום לסופרים, כדי לוודא שהטפסים הגיעו ליעדם – ולברר מתי אקבל את הכסף לחשבוני.

     בכל שלוש הפעמים, כולל הבוקר, ענו לי מחברת משוב טלפוני, נטלו ממני את פרטיי והבטיחו להעביר אותם לאדם הנכון. אלא שהבוקר התקשרתי אליהם, אחרי שקיבלתי טלפון מהבנק שלי. אני בגרעון, ואני חייב להפקיד שם כסף. אבל מה לעשות, שהמשכורת שלי מהאוניברסיטה הפתוחה כבר מזמן נבלעה בבור, המשכורת שלי ממכללת כנרת תגיע רק בחודש הבא, כי רק החודש התחלתי לעבוד שם, המשכורת מספריית שלומי גם היא כבר מזמן בפנים, וכל התשלומים בעבור עריכת ספרים מתעכבים? אני צריך כסף, ואני צריך אותו עכשיו. ומשרד התרבות, שמחזיק לי את התמלוגים משנת 2015, בסך אלפיים שמונה מאות ומשהו שקלים, לא מעביר לי אותם לחשבון הבנק. שלא לדבר על תמלוגי 2016, שעוד לא חושבו כלל.

     שרת התרבות עסוקה מאוד בביזורו של תקציב התרבות מן המרכז לפריפריה, ובהתניית העברה תקציבית למוסדות תרבות שונים בתכנים הראויים בעיניה. תמהני איזו תשובה בדיוק יש לה לסופר כמוני, שעובד כמו חמור בשש עד שמונה סדנאות בשבוע, בעריכת 3-4 כתבי יד בו-זמנית, מה שמכלה את זמן הכתיבה שלי עצמי – והכול כדי לממן את מגוריו בפריפריה. כן, הפריפריה שהשרה כל כך רוצה לקדם, שהגן עולה בה 3400 שקל לתאומים, במקום 0 שקלים בתל אביב, תקציב הדלק בה מוכפל אם לא משולש, מפני שבפריפריה צריך לנסוע לכל מקום במכונית, ותקציב האוכל מוכפל, מפני שמחירי המזון ברשתות המזון הגדולות גבוה יותר בפריפריה מאשר במרכז.

     אשמח אם מישהו הקורא אותי יעביר את זה לשרה רגב. אולי היא תרים טלפון לספק האחראי על תשלום התמלוגים לסופרים, ותדאג שהכסף יועבר אלינו מיד.

     וחוץ מזה, באותה הזדמנות שאני כותב לך, גב' רגב – אולי במקום לבזר תקציב ולצנזר יצירה פשוט תקימי קרן מלגות או פרסים או סיוע לסופרים ואמנים בפריפריה? אולי תזמי פרסים ומלגות ליצירה במועצות האזוריות וברשויות המקומיות בפריפריה, בסיוע תקציבו של משרד הפנים, או המשרד לקידום הפריפריה בגליל ובנגב? זה באמת יהיה מבורך מצידך, ואני כמובן אשמח לעמוד לרשות כל מי שיזדקק לעזרתי, כדי לקדם את היצירה והיוצרים בפריפריה. רק תגידו לי, ואבוא.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button