אקטואליהדעותמשרד הבריאותפוליטיקהשירות הביטחון הכללי שב"כ

הדף היומי (106). לונדון לא מחכה לי.

השר לשעבר נפתלי בנט פרסם הבוקר בחשבון הטוויטר שלו הודעה מאת ישראלי החי בלונדון. לדבריו, הוא קיבל ממשרד הבריאות הודעת איכון בנוגע לכך ששהה ליד חולה קורונה, ולפיכך עליו להיכנס מיד לבידוד. הבעיה היחידה היא, שהוא חי בלונדון, וקיבל את ההודעה הזאת לטלפון הישראלי שברשותו.

במדינת ישראל יודעים לשגר לווין ריגול, אבל אפילו כשמבקשים לרגל אחרי האזרחים, כדי לטפל בהתפשטות המגיפה כאן (השאלה היא איזו, הקורונה או הדיקטטורה, ולזה עוד נגיע בהמשך), עושים טעויות מביכות. כך משלוח הודעות ל-30,000 ישראלים, בשבת האחרונה, לפיהן עליהם להיכנס מיד לבידוד, בשעה שחלק מהם כלל לא היו ליד חולי קורונה, כך משלוח הודעה כזו לישראלי החי בלונדון, וכך גם אי האפשרות להגיע להידברות עם השב"כ או משרד הבריאות כדי לערער על ההחלטה.

כול זה היה יכול לשמש כקוריוז, כחומר לסטנד-אפ, לולא בשעה זו ממש יושבת בכנסת ועדת חוק, חוקה ומשפט, ודנה בקריאה שנייה ושלישית בחוק ההסמכה, ובשמו הרשמי: "הצעת חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש."

מטרתו של חוק זה היא "מתן אפשרות להסמיך את שירות הביטחון הכללי לסייע למשרד הבריאות בביצוע חקירה אפידמיולוגית לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש, כדי להגן על שלומו ובריאותו של הציבור, כחלק ממאמצי מדינת ישראל להתמודד עם ההתפשטות המהירה של הנגיף' ולנוכח הדחיפות הנובעת מהעלייה בשיעורי התחלואה המהווה סכנה חמורה ומיידית לאזרחי ישראל ותושביה' והמחייבת שימוש באמצעים חריגים, והכול לתקופה מוגבלת."

רוב המדינות ברחבי תבל לא הזדקקו לשימוש באמצעים חריגים, כמו הפעלת השירות החשאי של ארצותיהן כלפי אזרחיהן, ואף על פי כן הצליחו לעמוד הרבה יותר טוב מישראל מול המגפה המתפשטת. עם כל דברי השחץ והרהב של ראש הממשלה, ישראל עומדת כיום במקום השלישי והמפוקפק, בפסגת המדינות שהקורונה מתפשטת בהן, וגם רשויות הבריאות כבר מודות שאיבדו שליטה בנגיף ובקצב התפשטותו בישראל.

הסמכת השב"כ בחוק קובעת כדלקמן:

הממשלה רשאית להכריז על הסמכת השירות לבצע פעולות כאמור בסעיף 5,לצורך סיוע למשרד הבריאות בביצוע חקירות אפידמיולוגיות שמטרתן זיהוי נתוני מיקומם של חולים בתקופה של 14 ימים לפני תאריך אבחונם במחלה וזיהוי האנשים שבאו במגע קרוב עם החולים בתקופה האמורה, לשם איתור מי שהיו עלולים להידבק מהחולה, בהתקיים אחד מאלה:

  1. אם שוכנעה כי בשל חשש להתפשטות של המחלה קיים צורך בהסתייעות בשירות במקרים פרטניים וייחודיים בלבד, שבהם לא ניתן להשלים את זיהוי האנשים שבאו במגע קרוב עם חולה באמצעות חקירה אפידמיולוגית בשיטות אחרות; אמות המידה למקרים הפרטניים והייחודיים לפי פסקה זו ייקבעו בנוהל משרד הבריאות;
  2.  התקיימו נסיבות חריגות המנויות בתוספת;
  3. אם שוכנעה כי בשל חשש להתפשטות של המחלה קיים צורך בהסתייעות בשירות, כך שמשרד הבריאות יהיה רשאי להעביר לשירות בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים באותו יום או ביום שקדם לו עלה על  200; הכריזה הממשלה, יחליט נציג משרד הבריאות על ביצוע חקירה אפידמיולוגית לגבי 200 חולים, ועל ביצוע חקירה אפידמיולוגית או על הסתייעות בשירות לבצע פעולות כאמור בסעיף 5, לפי שיקול דעתו, לגבי יתר החולים.
  4. תוקפה של הכרזה לפי סעיף 3 לא יעלה על 21 ימים.

המדהים הוא, שלא מצאתי בשום מקום בהצעת החוק את 'הנסיבות החריגות המנויות בתוספת' להצעת החוק.

בעיה אחרת נוגעת לזכות הערעור של האזרח על ההחלטה להכניס אותו לבידוד ל-14 יום. כפי שסיפרתי כאן, היו מקרים לא מעטים של איכון שגוי, ולכן, המשמעות של הודעה על אדם שעליו להיכנס לבידוד (ולא הוא צפוי לעונש), היא כליאה לשבועיים. ובכן, הצעת החוק קובעת כך: "אדם שקיבל הודעה לפי סעיף קטן (א) רשאי לפנות למשרד הבריאות בבקשה לבחינה חוזרת של הנתונים שעל בסיסם התקבלה ההודעה בחוק זה. פנה אדם בהשגה, רשאי משרד הבריאות להעביר לשירות בקשה נוספת לביצוע פעולות הסיוע לגבי החולה שאותו אדם היה במגע קרוב עמו ואת פרטי ההשגה, ככל הנדרש, והשירות יהיה רשאי לבצע פעולות סיוע לגבי אותו חולה פעם נוספת, אם הדבר נדרש; משרד הבריאות ישיב להשגה בהקדם האפשרי
בנסיבות העניין, ולא יאוחר משלושה ימים ממועד הגשת ההשגה."

אבל, כפי שניתן היה לראות מסוף השבוע האחרון, אזרחים רבים מתקשרים למוקד הטלפוני של משרד הבריאות, ואינם זוכים למענה על ערעורם והשגתם לגבי ההחלטה לבודד אותם, משמע לכלוא אותם בבתיהם.

*

     במלים אחרות, חוק ההסמכה של שירות הביטחון הכללי לעקוב אחר אזרחי ישראל מתיר לשב"כ לעקוב אחר אזרחי ישראל "בנסיבות חריגות" שאינן מנויות בשום תוספת להצעת החוק – ומבהיר כי אזרחי ישראל שיקבלו הודעת איכון ובידוד ייכלאו מיד בבתיהם, קודם לזה שיגישו ערר למשרד הבריאות. ובהינתן משך ההמתנה לתשובה, הרי שזכות הערר הזאת בטלה בשישים, היא עורבא פרח.

ברגעים אלה, אם כן, מצביעה הקואליציה על אפשרות לעקוב אחר אזרחי ישראל ולכלוא אותם בבתיהם למשך שבועיים, בלי שום דיון נוסף. הדיון, אם תרצו, יתקיים כשהטלפניות של משרד הבריאות יועילו לענות לטלפון במוקד, וגם ישיבו לאזרחים תשובות בדוקות ומוסמכות, מה שאינן יכולות לעשות כלל, מפני שהן תלויות בחוק ובאיכוני השב"כ.

החל מהיום, מרגע שהקואליציה תאשר את הצעת החוק הזאת, נהיה כולנו, אזרחי ישראל, צפויים לקבל בכול רגע נתון, באופן שרירותי לחלוטין, מבלי שתהא בידינו האפשרות האמתית למנוע זאת או לערער על כך – הודעת כליאה לשבועיים.

אפשר לקרוא למצב הזה בכול מיני שמות. דמוקרטיה זה לא. מזמן לא.

וכאשר לזה מצטרפת תקנת החירום שתקנה הממשלה, לפיה אפשר לדון בהערכת מאסרו של אדם גם ללא נוכחותו הפיסית בבית המשפט, ראו כאן את התקנה, ההגבלה של התכנסות בני אדם ל-50 איש בלבד (במבנה סגור), הצעת חוק  סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, המונה, בין השאר, שאין בסמכות הממשלה למנוע מאדם להשתתף בהפגנה, אבל כן בסמכותה להבטיח שיישמר בה הריחוק החברתי – דהיינו דילול הפגנות בשם בריאות העם – אנחנו נמצאים במצב מסוכן מאד של אבדן החירות האישית, זכויות הפרט, וזכות המחאה.

אינני מקנא באף אחד מן היושבים כעת ליד הגה השלטון, בממשלה או בכנסת. המגפה אמתית. היא לא שפעת. יש לה השפעות מרחיקות לכת על בריאות הציבור, המצב הכלכלי והאישי של כול אחד ואחת מאתנו. לכן, גם ברור שהממשלה והכנסת חייבות לחוקק חוקים שיאפשרו להן לאכוף את כללי הריחוק החברתי, כדי לשמור על נפשותינו.

אך כאשר הדברים האלה באים בזמן שבראש הממשלה יושב אדם, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים, אדם השולח ידו אל קופת הציבור בהחזרי מס לעצמו ומנסה גם ליטול ממנה את דמי ההוצאות של אחזקת מעונו הפרטי, אדם שבמשך שנים עסוק בשבירת מנגנוני האכיפה, החוק והמשפט במדינה, ובריסוק שדרתה הערכית של החברה הישראלית, לא ייפלא שרבים מאזרחי ואזרחיות ישראל כיום מבוהלים, ומרגישים שהם מתנודדים על סיפה של דיקטטורה.

הדרך היחידה להימנע מאנרכיה היא להשיב לציבור את האמון בהנהגתו. הדבר הזה יכול להתקיים בתנאי אחד בלבד – הכרזת נתניהו על נבצרות, או לחליפין סילוקו ממשרתו בידי בית המשפט העליון – ומינוי בכיר אחד בליכוד תחתיו. בכותבי דברים אלה, אין בכוונתי להציע הפיכה שלטונית, חלילה, אלא ההפך הגמור ממנה – לשמור על כוחה של המערכת הדמוקרטית, לחזק את כוחה של ממשלת האחדות, ואת כוח המשילות שלה. זאת, כדי למנוע כאן אסון. אבל זה תלוי כעת בדבר אחד בלבד – הכרזת נתניהו על נבצרות, או סילוקו ממשרתו.

את אמון הציבור במערכת אפשר לחזק על ידי שיפור מערכת האיכון של השב"כ, תגבור המוקד של משרד הבריאות, ועוד שורה שלמה של צעדים נדרשים במערך הבריאות. אי אפשר לשקמו כול עוד בנימין נתניהו, הנאשם בשחיתות ומתנהל בשחיתות, עומד בראשה.

אודה לכם על שיתוף.

 

)1( אם שוכנעה כי בשל חשש להתפשטות של המחלה קיים צורך בהסתייעות בשירות במקרים פרטניים וייחודיים בלבד, שבהם לא ניתןלהשלים את זיהוי האנשים שבאו במגע קרוב עם חולה באמצעות חקירה אפידמיולוגית בשיטות אחרות; אמות המידה למקרים הפרטניים והייחודיים לפי פסקה זו ייקבעו בנוהל משרד הבריאות;
       )2(       התקיימו נסיבות חריגות המנויות בתוספת;
)3( אם שוכנעה כי בשל חשש להתפשטות של המחלה קיים צורך בהסתייעות בשירות, כך שמשרד הבריאות יהיה רשאי להעביר לשירות בקשה לקבלת סיוע, ובלבד שמספר החולים באותו יום או ביום שקדם לו עלה על  200; הכריזה הממשלה, יחליט נציג משרד הבריאות על ביצוע חקירה אפידמיולוגית לגבי 200 חולים, ועל ביצוע חקירה אפידמיולוגית או על הסתייעות בשירותלבצע פעולות כאמור בסעיף 5, לפי שיקול דעתו, לגבי יתר החולים.
       )א(     תוקפה של הכרזה לפי סעיף 3 לא יעלה על 21 ימים.
מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך
Close
Call Now Button