אקטואליהדעותפוליטיקה

הדף היומי (124). השחיתות לא עוצרת בנסראללה.

הערב, עם תום התקרית בגבול ישראל-לבנון, כינסו ראש הממשלה הנאשם וראש הממשלה החליפי מסיבת עיתונאים מיוחדת. היא הוקדשה בעיקר לאיומים ריקים. אפילו אבא שלי, אדם שקול ומתון בדעותיו, אמר לי אחריה, שהוא לא מבין מדוע היה להם צורך במסיבת העיתונאים הזאת, וששניהם איימו בה כמו ילדים קטנים.

"ישראל תמשיך לפעול נגד הניסיונות של איראן להתבסס צבאית באזורנו," הודיע נתניהו, "נסראללה מסבך את מדינת לבנון – בגלל איראן. היום חוליה של חיזבאללה חדרה לשטח ישראל. בהיערכות מבצעית טובה של הכוחות בשטח, ושל המפקדים, צה"ל סיכל את הניסיון הזה. אנחנו רואים את הניסיון לחדור לשטחנו בחומרה רבה. חיזבאללה ומדינת לבנון נושאים במלוא האחריות לאירוע הזה, ולכל התקפה שתצא משטח לבנון נגד מדינת ישראל. חיזבאללה צריך לדעת שהוא משחק באש. כל התקפה נגדנו תענה בעוצמה רבה. נסראללה כבר טעה בגדול בהערכת נחישותה של ישראל להגן על עצמה, ומדינת לבנון שילמה על כך מחיר כבד. אני מציע לו לא לחזור על הטעות הזו.״

"חוליית מחבלי חיזבאללה חדרה היום לשטח מדינת ישראל בניסיון לפגוע בחיילי צה"ל," החרה-החזיק אחריו בני גנץ. "לוחמי צה"ל ומפקדיו פעלו במקצועיות ובדיוק רב, ומנעו אירוע קשה שיכול היה לגבות חיי אדם. ישראל נחושה מאי פעם למנוע פגיעה בריבונותה או בחייליה, ובוודאי שבאזרחיה. לבנון וסוריה הן מדינות ריבוניות והן ישאו באחריות הכואבת לכל פעולת טרור שתתרחש משטחן. מי שיעז לבחון את עוצמתו של צה"ל, יסכן את עצמו ואת המדינה ממנה הוא פועל. כל פעולה כנגד מדינת ישראל תביא לתגובה עוצמתית, חדה וכואבת. אני מבקש לומר באופן ברור- צה"ל מוכן להגיב, צה"ל מוכן לתגובה. מדינת ישראל, מערכת הביטחון וצה"ל ימשיכו לפעול בכל מקום שיידרש, קרוב או רחוק ככל שיהיה."

כול אחד מהם איים מסיבותיו. ראש הממשלה החליפי הצדיק בזה את תוארו ואת תפקידו כשר ביטחון, ופעל בתחום המחיה המוכר לו. בעוד שישיבה בממשלה היא בעבורו עונש, כמו עונשו של תלמיד הממאן ללכת לבית הספר, כפי שסיפר בראיון לדנה וייס, ברגע שיש איזו התלקחות בגבולות, זה כבר מדבר בשפתו. זה גם אמור לחזק אותו מול מאוכזביו. הנה, הוא פעיל, תקיף ונחרץ, ומביע את עמדתו.

ראש הממשלה הנאשם ודאי נהנה מאד מהסבת תשומת הלב הציבורית משלושת כתבי האישום העומדים ותלויים כנגדו, ממשפטו העומד להיפתח ומן המחאה הציבורית הגואה כלפיו. עם קצת רצון ומזל טוב, מי יודע, אולי האירוע הזניח-יחסית יתפתח למשהו גדול יותר, ואז יחסל את המחאה המאיימת להפילו מכיסאו.

הראייה – עוד הבוקר, בשעה 11.30 לפני הצהריים, כמה שעות  טובות לפני האירוע, פרסם הכתב צחי דבוש, מגלי צה"ל, ציוץ, וזו לשונו: "יש בהנהגה הישראלית מי שחושב בשיחות סגורות מאוד שזה דווקא זמן טוב לעימות עם חיזבאללה. טראמפ עדיין נשיא, הכלכלה בלבנון קורסת, חיזבאללה במשבר כלכלי והעולם עסוק בקורונה. לטענתו, אולי זה הזמן לטפל ב-150 אלף הטילים והרקטות בגבול הצפון."

והוא חזר על דבריו אלה בשידור המתגלגל של וילנסקי ברדוגו, תוך כדי האירוע עצמו.

דבריהם של ראש הממשלה הנאשם וראש הממשלה החליפי באים אחרי שיא ההפגנות בשבת, אחרי הגילויים המחרידים, לפיהם השב"כ עקב וצותת אחר אזרחי ישראל עוד בטרם ניתן לו אישור רשמי לכך, ועוד לפני מגפת הקורונה, ואחרי חשיפת ההקלטות מן השיחות שניהל השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, עם ניצב דורון ידיד. אפשר להבין את שני ראשי הממשלה, המבקשים לנצל את התקרית בגבול לצרכים פוליטיים. אבל ראוי גם להעמידם במקומם.

ביבי, התקרית בגבול לא תפחית במאומה את המחאה נגדך. עוד נאום תקיף שלך, אם או בלי מעיל יוניקלו, לא יוריד במאום מהיותך בלתי כשיר לתפקידך. גנץ, חזרתך ל'אלמנט הטבעי' שלך, בתחום הביטחון, לא מקלה במאום על גנבת הדעת שעוללת לבוחריך ועל התמיכה שלך בראש הממשלה הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים. שניכם פאסה, וגורלכם נגזר. ביבי ילך לכלא, ואתה תלך לביתך, לחיים טובים ולשלום.

פעם היה נהוג כאן, שכאשר התותחים רועמים המוזות, וגם המחאות, שותקות. זה נגמר. ביבי, אתה לא תוכל לשחק בממרה הזאת כדי לשתק את המחאה, או כדי לצבוע אותה בצבעי בגידה במולדת. אנחנו לא נשתוק ולא נחדל מלמחות נגדך, גם אם האירוע בלבנון יתפתח. זאת, מן הטעם הפשוט – אתה לא כשיר. או, כדבריך: "מדובר בראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל כך גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש אמתי ולא בלתי מבוסס, שהוא יכריע הערכות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי. אני חושב, שהדבר הנכון שהיה צריך לעשות בלאו הכי, זה שהממשלה תלך הביתה ונחזיר את המנדט לבוחר. אבל במצב הזה, של ממשלה שהגיעה לסוף דרכה, של ראש ממשלה שנמצא במצוקה המיוחדת הזו, הכל כך ארוכה, הרי הצעדים נעשים כאן כדי להסיח את הדעת".

אנחנו מסכימים אתך לחלוטין. הדבר הנכון שעליך לעשות הוא להכריז על נבצרות, ללכת הביתה ולהחזיר את המנדט לבוחר. אבל במצב הזה, של ראש ממשלה נשם ושל ממשלת חידלון שהגיעה לסוף דרכה, של ראש ממשלה נאשם שנמצא במצוקה המיוחדת הזו, הכול כך ארוכה, הרי הצעדים שאתה עושה, כול צעד שאתה עושה, מחלוקה חסרת אחריות של כספים, דרך הכתמת המפגינים נגדך בנוסח שטירמרי, כמפיצי מחלות, ועד לנאום האיום והרהב שלך על נסראללה – כולם נגועים בשיקולי ההישרדות הפוליטית שלך ובשחיתות מידותיך.

ולכן, אנחנו נמשיך למחות. תראה אותנו במחאה בבלפור מחר, וגם בשישי שבת, בבלפור, בקסריה ובגשרים. נצור עליך במקום מקום שאתה ומשפחתך תימלטו אליו, כולל דירת המסתור של פרטרידג', בירושלים, עד שתבין כי כלתה ישועתך.

 

הנבצרות שלך למעשה כבר הוכרזה בידי היועץ המשפטי לממשלה, במכתבו אליך בנושא "טיוטת הסדר ניגוד עניינים עבור ראש הממשלה," מיום 23.7.20, שאני מחזיקו בידיי. וכך כתב לך ד"ר גיל לימון, עו"ד, עוזר בכיר ליוהמ"ש: "ביום 9.7.2020, הועברה לידי באי-כוח ראש הממשלה, טיוטת מכתב מטעם היועץ המשפטי לממשלה, וכן טיוטת חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מינהלי), עו"ד דינה זילבר, המתייחסות לניגודי העניינים שיכולים להתעורר בכהונתו של ראש הממשלה, לנוכח כתב האישום וההליך הפלילי המתנהל כנגדון.

במסגרת העברת טיוטות המסמכים לידיכם נמסר לכם כי בהתאם לסעיף 5 לנוהל הטיפול במניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, אנו מבקשים לקבל את התייחסותו של ראש הממשלה למסמכים בהקדם האפשרי, ובמידת האפשר תוך 10 ימים. כאמור באותו סעיף, עד לקבלת החלטה אחרת, יש לראות את האמור בטיוטת חוות הדעת כהנחיה משפטית מחייבת [ההדגשה במקור – א.ש].

מכתבך שבסימוכין, שנשלח בשמו של מרשך, רצוף טענות מטענות שונות, חסרות ביסוס, המפנות האשמות שווא כלפי היועץ המשפטי לממשלה, שבגינן אתה סבור כי אין מקום שהיועץ המשפטי לממשלה יעסוק בגיבוש הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה. בצדן של טענות אלו, אתה מעלה גם בקשות מפורטות לגופן של המסמכים שהועברו להתייחסותך. בסיכום הדברים, אתה מבקש כי היועץ המשפטי לממשלה יעביר את הטיפול בנושא למבקר המדינה או לשופט בדימוס.

לאחר שבחן את טענותיך, ביקשני היועץ המשפטי לממשלה להודיעך כי לא מצא כול עילה המונעת ממנו מלטפל בהסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה [ההדגשה במקור – א.ש]. בהמשך המכתב הודף עו"ד גיל לימון את כול טענותיך, ובסיום המכתב, הוא מבהיר באותיות מודגשות כדלקמן: "למען הסר כול ספק נשוב ונבהיר כי במצב הדברים הנוכחי ובהעדר קביעה שיפוטית המורה אחרת, יש לראות בטיוטות חוות הדעת שהועברה מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת, על כל המשתמע מכך."

במלים אחרות, ביבי, היועץ המשפטי לממשלה כבר הבהיר שאתה מצוי בניגוד עניינים חמור, ודחה את כול טענותיך הטוענות אחרת, או מנסות להפוך את היוצרות, ולהעמיד אותו, התובע שלך, כמי שמצוי בניגוד עניינים.

אל תחכה עד שתוכרז כנבצר מכוח עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק, ביבי. אמנם, עם הרכבת הממשלה דחה ההרכב את העתירה נגד הרכבתה, בטענה ש'שום מבצר לא נפל.' אך בכול התנהלותם בחודשיים האחרונים הוכחת שוב ושוב, שהמבצר אכן נופל, ושאין לך שום כוונה לעצור עד שתחריב את מערכת אכיפת החוק והמשפט במדינת ישראל. לכן, אל תצפה מבית המשפט העליון להיטיב עמך.

מוטב שתלך מפה ביבי. או, כמו שכתבה דליה רביקוביץ', בשינוי קל, כל הצרה הזאת עליך ועל ראשך.

 

 

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button