אקטואליהרוחניות

הדף היומי (176). יותר מדי הלוויות ביום אחד.

אתמול והיום מתו יותר מדי אנשים. אני מתכוון לאנשים שאני מכיר. הראשונה שנפטרה, מסיבוכים בשל מחלת הקורונה, היא המשוררת לאה הרפז. בת 79 הייתה במותה. היא החלה לכתוב שירה עוד בגיל 10, בברית המועצות, משפחתה עלתה ארצה ב-1960, ובגיל 19 כבר החלה לפרסם שירה וסיפורת במוספי הספרות, ולצורך זה שינתה שמה מהלנה גולדברג ללאה הרפז. היא הייתה משוררת, סופרת ואמנית.

השני שנפטר היום היה יהושע קנז. סופר גדול ועניו, שנפטר בגיל 83. הוא היה מעורכי הרבעון הספרותי "קשת", "מחברות לספרות" ומוסף הספרות של "הארץ," נודע בזכות סיפוריו הקצרים והרומנים שפרסם, וגם בזכות תרגומיו. הוא שינה את שמו מיהושע גלס ליהושע קנז בהשפעת הכנענים, והיה סופר אהוב ומוערך. הוא מיעט לפגוש בבני אדם, ואני זוכר איך פעם עברתי ליד בית הקפה שנהג לשבת בו, בתל אביב, קרבתי אל שולחנו, בירכתי אותו לשלום ורחקתי משם, ביודעי עד כמה הוא מצניע לכת וממעט בדיבורי-סרק.

השלישית שנפטרה היום, מסרטן אלים ומהיר, היא חברת הישוב שלנו, תובל, שולה לרר. סיפור חייה יכול לפרנס בקלות רומן. מרגע שנודע לה מצבה, החליטה למות בביתה, ובנותיה באו ללוותה  ולסעוד אותה בשבועות האחרונים לחייה.

אישה מיוחדת הייתה, ואני אהבתיה מאד. כול אימת שהייתה עוברת על יד הבית שלנו עם הכלב שלה, הייתה נעצרת לשיחה קצרה, וחוכמת חייה ותבונתה, גם חדות ראייתה את העולם, ניכרו בדבריה.

מחמת המגיפה, וההכרח לקיים הלווית קורונה, ובהיותה אם וסבתא, לא יכולנו להצטרף להלוויתה. ההלוויה, המתקיימת בשעות אלה ממש, בבית העלמין הקטן של משגב, יצאה בשש ורבע מביתה, ולפיכך באנו כול חברי וחברות תובל, ועמדנו משני צדדי הכביש הסמוך אל ביתה, וכאשר יצאו מן הבית בנותיה ונכדיה ונכדותיה, ראו אותנו עומדים כולנו, מסכות על פנינו, שרים להם חרש 'אלי אלי, שלא ייגמר לעולם/החול והים/ רשרוש של המים" וכו'. זה היה עצוב נורא.

עצוב לאבד אנשים. בכול גיל, מכול סיבה. עצוב שבעתיים, בשעה שאי אפשר ללוותם, רק לבכות על מותם בליבך.

מגפת הקורונה היא נוראה. היא עוברת בעולם כסופה, וקוצרת עמה מתים, אבל גם לא מתירה להתייחד עמם ועמן בלכתםן מאתנו. די והותר כבר נכתב וסופר על כך בכלי התקשורת. אבל כשזה מגיע לאנשים שאתה מכיר ואוהב ומעריך, זה קשה ומעציב מאד.

*

דברים רבים השתנו השנה ברחבי תבל, וגם אצלנו. החברותא, הקשר הבלתי אמצעי בין בני אדם, הפכה למנגנון הפצה של מגפה. כללי הריחוק החברתי מפוררים זוגות, משפחות וקהילות. המגפה, שמעצם טבעה היא מחלה, הנהפכת לפנדמיה משעה שהיא עוברת מאדם לאדם, מפוררת מבנים חברתיים, מבודדת את היחיד, זה בכול דור שיש בו מגפה, אך הפעם גם ממוטטת מנגנונים כלכליים וחברתיים, ומייסדת אחרים תחתיהם.

מי שעוקב כמוני אחר אסטרולוגיה, יכול היה לקרוא על כניסתו של אורנוס והתהפוכות שהוא עתיד לייצר באנושות כולה, וגם בישראל, באתר האינטרנט של פנינה כץ. "אורנוס כפלנטה ברמת ההשפעה העולמית/היסטורית," כתבה כבר לפני כשנתיים, "היא השליטה של האבולוציה, מהפכה, ההפיכה, אחראית על הכאוס והאנרכיה, על המרד, יצירתיות, גאונות ואבנורמליות, התקוממות, החידושים,  חדשנות, טכנולוגיה, מחשבים ואינטרנט, חלל, המצאות.

תכליתית זו פלנטה, שכנראה מתפקידה הבסיסי מעל לכל,  זה להחריב את הסדר הקיים/הישן בלי שום הודעה מוקדמת ובלי לשלוח לנו מייל על כך. אם נשווה זאת לתופעת טבע,  היא משולה למה שעושה הטורנדו רוחות עזות, וכל התופעות המתפרצות של  צונאמי גייזר, רעידת אדמה, כשהכול נחרב בשניות  והופך מראה טבע תמים לעיי חורבות. אוראנוס בהשפעתו על החברה הוא מר ונמהר בטבעו המתקומם ואף האכזרי ומוכן לשלם את המחיר. ברם, ייתכנו הפתעות טובות שיגיעו באופן בלתי צפוי כמו קריסה והתמוטטות של שלטון, גוף חברה.  על כוכבים הקשורים במזל דלי או על כוכב אוראנוס אומרים,  שלמרות התזזית, ההפתעות, המתקפות, יש הגיון בשיגעון."

במאמרה על אורנוס במזל שור,  שזה מיקומו כעת, מבהירה פנינה כץ כי "אוראנוס במזל שור מבשר את רוח השינויים כלכליים – חברתיים. הפלנטה מייצרת אבולוציה ביחס האדם כלפי נושאים חומריים. בני מזל שור או בעלי אופק שור  למעשה כבר בחודשים האחרונים חווים את השפעתו של אוראנוס דרך אירועים בלתי צפויים שקורים סביבם, מיפנים, שינויים שלא תוכננו, מערכות יחסים שעוברות לפתע טלטלה, עליה בחששות מפני השינויים הקרבים[מתח ואי שקט גובר]  ובאים וחשש עצום מיציאה מזון הנוחות הטיפוסית כל כך למזל שור. למעשה בני מזל שור בעלי אופק שור [שעת לידה]במזל שור יושפעו באופן דומיננטי יותר. לכן למרות חזרתו למספר חודשים לסוף מזל טלה לסיים את מה שלא סיים בטלה, הוא  לא ידלג על המשך השפעתו במזל שור […]"

"כניסת אוראנוס למזל שור מפגישה אותו עם האנרגיה של כוכב ונוס שליט שור.  מפגש הנחשב למטלטל רגשית, מציף פחדים וחרדות, עלול לרסק כלכלית  מוגדר כמפר הרמוניות ואיזונים. אוראנוס בביקורו בכל מזל נוטה לערער את מה שקיים,  אך דרך שבירת פרדיגמות בחשיבה מייצר טרנספורמציות ואבולוציה. אורנוס בשור מחפש מוצא לבעיות כלכליות ועשוי להתבונן בסוף התהליך באופן שונה על חומר. בהשפעתו אדם  לעיתים יעזוב עיסוק ומקור פרנסה וייצור תפניות לעיסוק/דרך חדשה. ולעיתים לטובת חיים שונים ואף אמונות אחרות. כדאי לציין כי בשנת 2018 נוכחות כוכב שבתאי במזל גדי תמתן במידה מסוימת את אוראנוס בשור ותדגיש כי השינוי הכלכלי עשוי להיות במסגרות קיימות עם בלמים ועוגנים של שבתאי. אירועים כלכליים עולמיים ישאבו מדינות לבדלנות ולהסכמים צרים על פי אינטרסים ועושה רושם שתתגבר מגמה של הסכמים המחייבים מדינות להיות על תקן "שוטרים בינלאומיים".

מי שירצה יוכל ללחוץ על הקישור לעיל ולקרוא את שני חלקי מאמרה של פנינה על אורנוס בשור. כך או כך, מדובר בשבע שנים, שבהן כול העולם, בכול מישורי החיים, בייחוד אלה הקשורים לחומר, לכלכלה, למבנים חברתיים וכיו"ב, יעבור טלטלה עזה, מתוכה יתפתחו דברים חדשים.

בתמימותי, ומכיוון שאני בהחלט קורא הורוסקופים, של מרים בנימיני, של פנינה כץ ושל יאיר טריבלסקי מדי יום, מתעמק באסטרולוגיה, נועץ במתקשרות, בעבר עם יהודית מילוא וכיום עם ריקי קיטרו, ועובד גם עם קלפי הטארוט, לפני שנתיים, כשכניסתו של אורנוס לשור רק החלה, חשבתי שאוכל להקדימו, להקדים את הטלטלות שהוא עתיד להכניס אל חיי, כדי לא ליתן לו שליטה בהם. לכן החלטתי לצאת לפוליטיקה ולהירתם לתיקון המציאות בישראל. תם לב הייתי. מקץ שנתיים צץ נגיף הקורונה, ובתוך זמן קצר הראה, ועודנו מראה, את כוחו של אוראנוס בפעולתו. סוחפת, גורפת, מוחצת תחתיה ודאויות אישיות וקולקטיביות, מסגרות חברתיות ושגרת חיים. ועוד לא ראינו, כנראה, דבר.

אתם יכולים להאמין באסטרולוגיה או לא, אבל כולכם ודאי חשים כמוני, שאנו מצויים בתקופה של אי ודאות קשה. הכול נסחף, הכול משתנה, הכול מתערטל ממעטיו, ותחת המעטים הכוזבים של הגלובליזציה, הקפיטליזם והחברה המתועשת נגלה האדם במערומיו. אני מקווה ומאמין, שמתוך זה תצמח לנו ישועה גדולה. אבל כדי שכך יהיה הדבר, עלינו להביא אותה. ופה מצויה האחריות האישית של כול אחד ואחת מאתנו להתמד חייו והמשכם, במדרגה הטובה והנעלה ביותר האפשרית לנו.

וזה מה שמוטל עלינו כעת. לקבל בליבנו את השינויים ההכרחיים במציאות הגלובלית וגם במציאות הישראלית, ולראות איך נוכל לקום מתוכם אל חזון חדש ואל תקופה חדשה.

ובזה בדיוק בכוונתי לעסוק בתקופה הקרובה. באיסוף בני אדם מתחומי דעת ומקצוע שונים, שיטוו יחד את חזון ישראל 2030, לא רק ברמה האידאית, אלא מפורט לתוכניות עבודה שקופות, מדידות ואפשריות. והלוואי ומתוך כך נדע רק צמיחה טובה.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.
אולי יעניין אותך
Close
Call Now Button