אקטואליהדעותפוליטיקה

הדף היומי (207). יום במפעל. או: איך מהנדסים תודעה.

"תוציאו מיד את הקלסר על ג'ון סטיוארט," צרח ראש הממשלה על עוזריו, "הוא יכריז שהוא פורש מאתנו ומקים מפלגה."

"מנוול," צרחה אשת רה"מ, "תמיד אמרתי לך שהוא חותר תחתיך. תמזגו לי שמפניה. אני הרוסה."

"בבקשה, אדוני," הגיש העוזר לענייני תשמוצת קלסר גב 8 שחור לרה"מ. רה"מ פתח את הקלסר בקוצר רוח ועלעל בו. "אין חריגות בנייה, אין רומנים מהצד, נאמן לאשתו, שומר כשרות, לכול הרוחות," הפטיר, "אי אפשר למצוא עליו משהו?" ואז אורו עיניו. "אה, אומרים שהיו לו יחסים עם נערות צעירות, בגיל חמש עשרה. זה משהו שאפשר להתחיל לעבוד אתו."

"נו, אבא, חשבת שאתה יותר חכם," אמר הבן, "עוד פעם פדופיליה. את זה כבר עשינו. עליו צריך למצוא משהו גדול, חדש."

"חכם גדול," סינן רה"מ בין שיניו, "נראה אותך מוצא משהו על מישהו ישר כמו סרגל, עורך דין, פעיל ותיק, שותף נאמן ותחמן לא קטן בזכות עצמו."

"אני אמצא," אמר הבן, "ועד אז אני אשמיץ."

"אבל רבותיי," נדחק יועץ ההסתה לשיחה, "יש לנו דבר הרבה יותר גדול על הפרק. אנחנו בעיצומו של הקמפיין להשחרת המחאה, וכרגע נופלת לנו הזדמנות פז לידיים."

"מה, מה, תגיד כבר!" השפריצה רעייתו רה"מ שמפניה מפיה, "הרי אי אפשר לשאת את הרעש הזה ולו  יום אחד בלבד!"

"החיסונים הגיעו, אדוני הצטלם ליד קונטיינר והבטיח שיתחסן ראשון," החל יועץ ההסתה בדבריו, "אבל ישנם הרבה מאד ישראלים, שמאמינים לפייק ניוז שאנחנו מפמפמים ברשת, אתם יודעים, העניין הזה עם הג'י 5, האילומינטי." כול הנוכחים פרצו בצחוק וחככו ידיהם בהנאה. "הקיצור, יש רבבות ישראלים שלא מוכנים להתחסן, וכול מה שאנחנו צריכים זה להחדיר קבוצה קטנה של מתנגדי חיסונים, עם שלטים מעוצבים, למחאה. זה כבר יגמור אותם לגמרי."

"רעיון מצוין!" קראה רעיית רה"מ, "ממילא כולם מפיצי מחלות אנרכיסטים ומחרבנים בחצרות!"

"רגע," אמר רה"מ, "הרי כבר נתפסתם כשהעמדתם משמרת כזו ליד מלון המלכים, וניסיתם לצלם אותה. הסבתם לנו נזק גדול מאד בחשיפה הזאת. מניין אדע שזה לא ייכשל שוב?"

"אדוני, הפעם לא נציב אנשים מחוץ למחאה," הסביר יועץ ההסתה, "נאתר בתוכה את מי שבאים להפגין שם בשם תיאוריות הקונספירציה, ונעזור להם במימון שלטים."

"כן, ומה יהיה כתוב עליהם? ביבי הביתה? ביבי אחראי על המגפה?!" התפרץ הבן.

"לא," חייך יועץ ההסתה הבכיר. "סלוגנים זה העסק שלי. יהיה כתוב עליהם 'אין מגיפה.' קצר, קליט ומשכנע."

"זה נשמע לא רע," אמר ראש הממשלה, "רק כדאי להוסיף 'זו הונאה'!"

"אין מזכירים את חבל התלייה בבית התלוי," סינן יועץ ההסתה.

"מה, מה אמרת!? גם אתה מסית לרצוח את ראש הממשלה!?" צרח רה"מ.

"לא, אדוני, התכוונתי לומר, שמוטב שלא נזכיר את המלה 'הונאה.' אחרי הכול, היא כלי העבודה העיקרי שלנו."

"אתה אולי יועץ, אבל לא מבין דבר בהנדסת תודעה," חרחר ראש הממשלה בבוז, "אם תגיד 'אין מגיפה', 'זו הונאה'," תפיץ בדיוק את המסר שאנו מעוניינים בו. זה יביא לרבבות אנשים שיסרבו להתחסן, ואז נוכל לפמפם בכול נאום בתקשורת, שמפגיני השמאל אשמים באי היכולת של ישראל לגבור על המגפה, למרות ראש הממשלה, שעשה ימים כלילות כדי להביא את החיסונים לישראל."

"בסדר גמור, אדוני ראש הממשלה," נכנע יועץ ההסתה. "אין מגיפה, זו הונאה. סגרנו. אני יוצא להזמין את השלטים."

*

     אינני יודע אם השיחה הזאת אכן התקיימה במעון ראש הממשלה בבלפור. אני מניח שגם אם תוכנה לא התקיים שם מעולם, רוחה התקיימה שם ועוד איך. ראש הממשלה נמצא במאבק על חייו, לא פחות, כפסע בינו לבין משפטו, ורק הוא יודע כמה אופל, שחיתות והפקרת המידות חבויים מתחת למקטורן המחויט שהוא לובש בכול זמן. המלחמה שלו היא אישית ופוליטית, הוא נאבק על כוחו, על דימויו הבינלאומי והמקומי, אבל קודם כול על עצם שרידתו. ולכן אינו חוסך באמצעים כדי להשיג את מטרותיו.

צוות יועציו, ובהם קמפיינרים מנוסים כמו משה קלוגהאפט, ויועצים כמו טופז לוק ועופר גולן, הם המבשלים יחד עם בנו ואתו את התבשיל המבעבע של המציאות הישראלית, כפי שהיא משתקפת מנאומי רה"מ, שריו ושופרותיו. אינני יודע אם הם שתלו את מכחישי הקורונה בהפגנות בבלפור ובהבימה, אבל אני לפחות תוהה מניין יש למכחישי הקורונה את הכסף הדרוש להפקת שלטי הפגנה מעוצבים, סלוגנים ועוד. דבר אחד ודאי לי. מכחישי הקורונה המצטרפים, ומתעקשים על זכותם לעשות כן, להפגנות בבלפור ובהבימה, ומופיעים בלי מסכות בקרב המפגינים, מסכנים את המפגינים מכול בחינה אפשרית. הם מסכנים אותם בריאותית – וציבורית. בו-בזמן הם פוגעים בדימוי הציבורי של המפגינים נגד נתניהו, ובבריאותם.

מקרים רבים מדי, שבהם נכחו שוטרים בצד מכחישי קורונה חסרי מסכות, מעלים את החשד, כי מכחישי הקורונה נהנים ממה ששאר המפגינים אינם נהנים ממנו. חסינו מפני הגשת דו"ח על אי חבישת מסכה. זה כשלעצמו מעלה את החשד, שמכחישי הקורונה מופעלים על ידי המשטר, או לפחות נהנים מקרבה אליו.

כך או כך, על מחאת בלפור, הגשרים והכיכרות לבדל את עצמה כליל ממכחישי הקורונה. זכותם להביע את דעתם, ולהמשיך להפיץ את תיאוריות הקונספירציה שלהם. זכותנו להישמר מפניהם מכול בחינה. בריאותית וציבורית כאחת. אמנם, לכולנו ודאי, כי ראש הממשלה, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים עשה ועודנו עושה שימוש ציני במשבר הקורונה הן כדי לחזק את תדמיתו כ'אב האומה' הדואג לנתיניו, ניצל את המשבר כדי להרוויח הופעות יומיות בכלי התקשורת, שרק לאחרונה החלו מצמצמים אותן ולהתריע על שקריו, פורר את האלטרנטיבה השלטונית נגדו בשם הקורונה, ריסק באמצעות חוק חירום הקורונה את היחס בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת וריכז בידיו סמכויות חירום, הביא למעקב השב"כ אחר אזרחי ישראל ועוד אינספור דברים שאנו מתנגדים להם.

המגפה האמיתית המשתוללת פה אינה מגיפת הקורונה, אלא מגיפת הרודנות, אבל הן מזינות זו את זו. ככול שהנאשם משתמש במגיפת הקורונה כדי להשליט עלינו רודנות, כך מעמיק משבר האמון בין הציבור לבין ממשלתו. הציבור מזלזל יותר ויותר בתקנות ובהחלטות הסותרות, המקוטעות ונטולות ההגיון שקבינט הקורונה מחליט עליו חדשות לבקרים. ומכיוון שמחלה ויראלית הופכת למגיפה כתוצאה מהתנהלות האזרחים, נמצא שראש הממשלה, האיש שניסה לבנות לעצמו את הדימוי כאב האומה הדואג לנתיניו, זה המעורר אי אמון בשלטון באופן התנהלותו במשבר, ויוצר על ידי זה אי ציות אזרחי – הוא הוא ממחולליה ומפיציה של המגיפה, שעמה כביכול הוא מנסה להתמודד.

לכן אומר כאן למכחישי הקורונה. אינני נגדכם. אני מאמין שיש מחלה ויראלית חדשה הקרויה קורונה, יודע שהיא מפילה חללים ברחבי תבל, מדבקת מאוד ויש להיזהר מפניה. אני גם מאמין, בלי שום צורך בתיאוריית קונספירציה נוספת, שהקורונה נפלה לידי נתניהו כפרי בשל, שבתחילה רק השתמש בה כדי לבנות דימוי תקשורתי ולהרוויח זמן תקשורת אינסופי, אך אט אט החריפו החלטותיו, על סגרים לא הגיוניים, על סגירת הקניונים וכול מוסדות התרבות, ובו-בזמן פתיחת השמים לאמירויות ולדובאי, והפכו למחול שדים מטורף של הונאה מוחלטת.

ההונאה אינה בעצם קיומו של נגיף הקורונה או מידת המסוכנות שבו. ישנו נגיף כזה, והוא מידבק ומסוכן. ההונאה היא באופן ההתמודדות אתו והשימוש בו לצרכים אישיים ופוליטיים.

ולכן, אם אתםן רוציםות לבוא להפגין בבלפור, סבבה. אבל שלא תעזו להופיע שם בלי מסכות. האחריות שלכם על חייכםן היא שלכםן בלבד. אבל אל תסכנו את כול המפגינים בבלפור, בקסריה, בגשרים ובכיכרות בשל הקושי הקוגניטיבי שלכם להבחין בין מה שהוא אמת – קיומו של נגיף מידבק וממית – לבין כול ההונאה הכרוכה בו. הסגרים, ההחלטות התמוהות, האיפה ואיפה ביחס למי שמפרים את התקנות וביחס למוסדות התרבות מול מרכזי קניות וכיו"ב.

לסיום אומר לכםן דבר אחד. הייתי בבלפור במרץ. כשזה רק התחיל. הייתי כול אימת שיכולתי בגשרים. אני פעיל מאוד ברשתות החברתיות וגם ביוזמה הפוליטית החדשה שצמחה מתוך המחאה. אבל מאז מרץ ועד כה כף רגלי לא דרכה בבלפור, לא מפני שאני לא רוצה, אני משתוקק להיות בבלפור, אלא מפני שאני עם סוכרת וכלי דם סתומים ברגליים, וממש לא בא לי להתפגר עם מכונת אקמו במרתף של בית חולים כלשהו. זאת, רק מפני שהנגיף הארור הזה הוא בלתי נראה, ועל כן ניתן להדחקה, להכחשה ולשימוש כחלק מהונאה רחבת היקף של הציבור, לא הונאה על עצם קיומו של הנגיף, אלא על אופן השימוש בו לצרכים אישיים ופוליטיים. אתםן כול כך להוטים להודיע שהקורונה היא פייק, עד שאתםן משיגים בדיוק את ההפך ממה שבאתםן להשיג – אתםן משרתיםות את כוחו של מנגנון הפצת השקרים, שנועד לשמר את שלטונו של מי שעשה שימוש בקורונה לשם הונאה רחבת היקף – הנאשם, ראש הממשלה.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button