אקטואליה

הדף היומי (241). אנחנו מגש הכסף, עליו נקרעה מדינת היהודים.

לא צהלה, גם לא קינה ראויות להישמע עם הצטברות תוצאות האמת של מערכת הבחירות הרביעית, אלא דאגה גדולה. אם תסתיימנה הבחירות בתיקו בין הגושים ואם בניצחון ממועט של גוש אחד על משנהו, יהיה זה ניצחון פירוס. 

     אם נתניהו יקים ממשלה יהיה עליו לעשות זאת בשיתוף קולותיהם של הגזענים, ההומופובים והאיסלמיסטים הקיצוניים. זו תהיה ממשלת בלהות, שתהפוך את ישראל לדיקטטורה, תרסק אותה מתוכה ותדרדר את מעמדה בעולם באופן חסר תקדים. 

     אם מתנגדי נתניהו יקימו ממשלה, יהיה עליהם לגשר על פערים אידיאולוגיים בלתי אפשריים. זו תהיה ממשלה זמנית, שתתמקד בסילוק נתניהו מן השלטון, בטיפול במשבר הבריאותי-הכלכלי-החברתי, אך גם תתפרק ברגע ששותפיה מן הימין האידיאולוגי יראו שיש ביכולתם לשוב אל הימין ולעמוד בראשו.

     יהא אשר יהא, הדאגה העמוקה יותר שמעוררת מערכת בחירות זו היא למול העובדה, שבתוך כארבעים שנות שלטון הימין בארץ, ובייחוד מאז עליית נתניהו לשלטון, החברה הישראלית קרועה לגזרים. השסע בין שמרנים לבין ליברלים, בין דתיים לבין חילוניים, בין ימין לבין שמאל ובין יהודים לבין ערבים עמוק, החרדה של מחנה אחד מפני משנהו עזה, ועוצמת ההתנגדות של צד אחד לצד השני היא כזו, שהיא מביאה לפירוק מפנים, וחלילה גם מביטוי אלים שלו, את החברה הישראלית.

     את מקום הממלכתיות תפסה השבטיות. את מקום הקונצנזוס האמתי או המדומיין, ההגמוני והמפלה ומלא הגזל, תפסו ההתבדלות, המאבק על משאבים וניכוס קופת המדינה לצרכי מגזרים וקהילות, את מקום הערבות ההדדית הלאומית והאזרחית תפסו האגואיזם, הניכור והעוינות. כתוצאה מכך, נשמעים יותר ויותר קולות במחנה הליברלי-שמאלי, הקוראים לפירוק הפרויקט הציוני, לשינוי טבעה של ישראל כמדינה יהודית, להפיכתה למדינת כל אזרחיה ולפדרציה, שבה כול חברה, מגזר או קהילה יזכו לעצמאות מדינית, כלכלית ואמונית, ינהלו את ענייניהן בעצמן, על פי ערכיהן ואמונותיהן, והמסגרת המדומיינת של הקונפדרציה הישראלית תעניק להם שירותים מוסכמים.

     עקרון הממלכתיות שעל פיו הוקמה ישראל והונהגה עד הנה לא היה חף ממשגים. הממלכתיות אכן קיפלה בתוכה הפלייה מובנית של החברה הערבית, הגמוניה אשכנזית, מתן כוח יתר לחברה הדתית בשליטה על חוק מיהו יהודי, חוק השבות ומכלול החיים הציבוריים בארץ. אבל מכוח הממלכתיות הוקמה ישראל, התגבשה כמדינה ואפשרה לאזרחיה לחיות בה מתוך ביטחון. פירוק המדינה לפדרציות יערער את בטחון אזרחיה למול אויביהם, יביא למלחמת כול-בכול בנושא השליטה על משאביה הטבעיים ויפקיר את היחידים לגורלם, איש תחת דיני הקהילה שהוא חי בה.

     חזיון התעתועים של הפדרציה הישראלית הוא מתכון למרחץ דמים חיצוני ופנימי. ברגע שישראל תתפורר למרכיביה, אויביה יעוטו עליה. סמכו על נסראללה, השליט הבלתי מעורער של מדינת הקנטונים, השכנה השסועה, לבנון, שידע היטב מתי להנחית עלינו את טיליו. יתר על כן, אם חלילה תתפורר ישראל לקנטונים או לפדרציות, כול סוטי החברה החרדית יקבלו הכשר להמשך מעשי הפדופיליה שלהם בילדי החברה החרדית, בני נוער להט"בקים מן החברה החרדית יירצחו או יעברו בכפייה טיפולי המרה, להטב"קים ונשים יירצחו על פי חוקי השריעה שיונהגו בחלק מיישובי החברה הערבית, והחברה הליברלית, שחבריה.ותיה הם בני מעמד הביניים, שילדיהם משרתים בצבא ונהרגים בו, והוריהם שוברים את גוום תחת המיסים שהם משלמים, תמצא את עצמה מקיזה עוד יותר את דמה ואת דם ילדיה כדי לנסות ולשמור על קיומה הפיסי והפיסקלי גם יחד.

     לכן, התוצאות המסתמנות של מערכת הבחירות הרביעית מספרות רק סיפור אחד. על כול הכוחות שואפי החיים בארץ הזאת להתאחד. הליכוד חייב לסלק ממנו את בנימין נתניהו ואנשיו כדי להתחדש, כדי לכונן ברית עם כול מי שמבקש חיים בארץ הזאת, ובתוכם גם בני ובנות החברה הערבית, לחדש את הממלכתיות, את הערבות ההדדית ולחתור לסיום הכיבוש על עם אחר ולכינון מדינה יהודית דמוקרטית, על ערכי השוויון, הצדק, החירות והערבות ההדדית.

     אך מכיוון שאלה תוצאות הבחירות, אי אפשר לסמוך על הפוליטיקאים בלבד שישכילו לשמור על ריבונותה של ישראל ועל שרידותה. ההכרעה האמתית מוטלת כעת לפתחם של נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, של היועץ המשפטי לממשלה, מר אביחי מנדלבליט, של ראש השב"כ, מר נדב ארגמן, ושל נשיאת בית המשפט העליון, הגב' אסתר חיות. עליהם להכריז על נבצרותו המהותית של בנימין נתניהו, על הסכנה הצפויה מידיו במידה וינסה להמריד את בוחריו, על אי האפשרות לתת בידיו את המנדט להקמת ממשלה – ולהתניע בזה את תהליכי ההתחדשות ההכרחיים למדינת ישראל.

     כאשר כתב נתן אלתרמן את 'מגש הכסף,' תיאר את הולדת המדינה מתוך הקרבות שכוננו אותה. "וְהָאָרֶץ תִּשְׁקֹט. עֵין שָׁמַיִם אוֹדֶמֶת/ תְּעַמְעֵם לְאִטָּהּ/ עַל גְּבוּלוֹת עֲשֵׁנִים/ וְאֻמָּה תַעֲמֹד — / קְרוּעַת לֵב אַךְ נוֹשֶׁמֶת/  לְקַבֵּל אֶת הַנֵּס/ הָאֶחָד אֵין שֵׁנִי."

     הוא התכוון, שהנערה והנער היוצאים למול פני האומה, העוטה חג ואימה, הם קורבנות מלחמת העצמאות שלה. הוא דמיין אותם "נוֹטְפִים טַלְלֵי נְעוּרִים עִבְרִיִּים." ובכן, את הנעורים העבריים כבר עברנו. המדינה הזאת כבר בת למעלה משבעים שנים. עכשיו נותר בידינו לקבוע, האם מגש הכסף הזה, אלפי הנופלות והנופלים במערכות ישראל, יהיו הבסיס לחידוש ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לכל אזרחיה, או מגש הדמים עליו תיקרע ישראל את עצמה לגזרים, תבתר את עצמה לקנטונים, למגזרים, ובזה גם תביא עליה את הכורת.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button