אקטואליה

הדף היומי (293). קמתי בבוקר וגיליתי שאני נאצי, פשיסט ולא מבין דמוקרטיה.

     לפני עשרה ימים ליוותה צעירה מצוות החינוך של תובל את ילדי תובל-פלך בהסעה לקייטנת בית הספר. כמה ימים אחרי כן אובחנה כחיובית לנגיף הקורונה, וזה הביא לבלגן גדול בישוב. מערכת החינוך הודיעה על כך למשרד הבריאות, ומשרד הבריאות הוציא הוראה להכניס לבידוד את כול הילדים, שהיו על ההסעה באותו יום.

     כתוצאה מכך, לפחות מחצית השבוע רוב ילדי תובל-פלך היו בבידוד, והיו צריכים לעבוד שתי בדיקות. אנחנו עברנו את הראשונה שלשום, ונסענו לשם כך עד שפרעם, ואת השנייה אתמול. כרגע, יום שישי אחר הצהריים, קיבלתי את התוצאות. שלושתנו שליליים, תודה לאל. החיים יכולים לשוב למסלולם.

     החיים יכולים לשוב למסלולם, אבל בערבון מוגבל, עד לפעם הבאה שהילדים שלי או אני ניפגש, בלא יודעין, במישהו/י שלא התחסנו נגד נגיף הקורונה, או התחסנו אליו, אבל לא חובשים מסיכה במקומות סגורים. או-אז הכול ישוב על עצמו. בידוד, שתי בדיקות, חרדה.

"אבא, היא הרבה פעמים לא הקפידה על חבישת מסכה," סיפר לי דניאל, בימי הבידוד, "למה אנחנו צריכים להיכנס לבידוד, בגלל שהיא לא מקפידה על חבישת מסכה?"

אינני יודע אם אכן כך הדבר אם לאו. אבל לך תסביר לילד בן תשע את הדבר. אמרתי לו פשוט "אם זה נכון, אתה צודק. אבל כרגע אין לנו ברירה אחרת. אנחנו חייבים להיות בבידוד עד הבדיקה השנייה."

     אבא שלי בן שמונים וחמש. הוא נמצא אצלנו אחת לשבוע. הוא וגם אני סובלים ממחלות רקע. אצלו זה הלב, אצלי זה הלב, הסכרת וכלי הדם. כול מפגש שלנו עם נגיף הקורונה עלול להיגמר בייסורים, במוות וביתמות מוקדמת של ילדיי. מבחינתי זו לא אופציה בכלל. לכן, היינו בין הראשונים להתחסן, ואנו מקפידים מאד על חבישת מסיכות ועל היגיינה.

    אמש, כאשר ראש הממשלה נפתלי בנט יצא בהצהרה לאומה, אמר דברים בהירים, ברורים ונכוחים בנוגע למדיניות הממשלה לגבי המגיפה. הוא לא התחבא, לא עמעם את מסריו. וכך אמר:

"אנחנו ברגע מכריע שיקבע איך תיראה המדינה שלנו בתקופה הקרובה. בידיים שלנו לבחור האם לפעול בצורה אחראית ולקיים מדינה פתוחה וחופשית, או לטמון את הראש בחול, וחלילה להביא שוב לסגרים אינסופיים. היעד שלנו ברור: לשמור על החיים ועל שגרת החיים. לקיים את הכלכלה בישראל, לפתוח את שנת הלימודים כסדרה ולשמור על בריאות הציבור. זה אפשרי".

"גלי הקורונה הראשונים עלו לנו ב-6,430 מתים, ב-200 ימי סגרים, אובדן שנת לימודים, ובפגיעה כלכלית קשה. כעת העולם מצוי בעין הסערה של מגיפת הדלתא והעולם הופך כולו אדום. הכי קל עבורי היה לסגור את המדינה, אבל המצפן שלנו כעת שונה: אנחנו רוצים לקיים מדינה פתוחה ובטוחה. אנחנו מנהלים את המערכה הזאת באחריות, מתוך חשיבה ועל בסיס עובדות ונתונים". 

"אנחנו מנהלים את המערכה הזאת בצורה שונה. חולים בדלתא נושאים בתוכם פי 1000 עומסי נגיפים, בגל הדלתא הממשלה בנתה שלוש שכבות הגנה, הראשונה היא שכבת החיסונים. האתגר שלנו ברור, כל מי שיכול שיתחסן, מעל גיל 12 ושאין לו מניעה, לכו להתחסן! יש מדינות שאין בהם חיסונים וכאן אנחנו משקיעים מיליארדים שיהיו חיסונים ועדיין מיליון ישראלים מסרבים להתחסן. יש מעל 600 אלף צעירים שלא התחסנו".

"אני מכבד דעות שונות, אבל יש רגע ויש מקום שבו הדיון הזה צריך לעצור – והוא עצם החיים של כולנו. המדע הוא חד וברור: החיסונים עובדים. הם יעילים ובטוחים, מעל מיליארד אנשים בעולם כבר התחסנו".

"אזרחי ישראל, סרבני החיסונים מסכנים את סביבתם ואת החופש של אזרחי ישראל. הם מסכנים את החופש שלנו לעבוד, החופש של ילדינו ללמוד, החופש לחגוג שמחות עם המשפחה. סרבני החיסונים פוגעים בכולנו כי אם כולם יתחסנו, כולם יוכלו לקיים את שגרת חייהם. אבל אם מיליון ישראלים ימשיכו לא להתחסן, זה ייאלץ את שמונה המיליון האחרים להסתגר בבתיהם".

"לכן, הקבינט קיבל היום החלטה שהחל מה-08 באוגוסט, סרבן חיסון לא יוכלו להיכנס לקולנוע, לתיאטרון, לבית הכנסת, ללונה פארק, למשחק כדורגל ולכל פעילות מעל 100 איש, בפנים או בחוץ, אלא אם הוא יביא בדיקת קורונה שלילית, על חשבונו. כן, הוא יישא במלוא עלות הבדיקה. אין שום סיבה שמשלמי המיסים והאנשים שמקיימים את חובתם האזרחית להתחסן יממנו בדיקות למי שמסרב להתחסן".

"בתחום הטיסות – המחוסנים יוכלו לטוס למדינות הנקיות ולחזור, ולאחר קבלת תוצאות בדיקת הקורונה בישראל הם יהיו פטורים מבידוד. אך לעומתם, מי שמסרבים להתחסן יכנסו לבידוד של שבוע מכל מדינה שיחזרו ממנה. פעולות אלו יסייעו לבלום את התחלואה. אני פונה מכאן לכל מי שמכיר סרבן חיסון: שכנעו אותו. הסבירו לו שלא יפגע באחרים, תשכנעו ותסבירו – אל תוותרו".

"השכבה השנייה היא ההגנה על הקשישים והפגיעים בישראל. מדינת ישראל מעניקה בימים אלו את ההגנה החזקה בעולם לכ-120,000 קשישים בבתי חולים גריאטרים ובבתי אבות. כל אזרח ישראלי צריך להתגאות במהלך המופלא הזה שמקיים: "אל תשליכני לעת זיקנה". לגבי שאר המבוגרים, שיודעים לנהל עצמם, הם אחראים להתנהל ביתר זהירות ולשמור על עצמם. כן לפגוש את הנכדים אבל בחוץ, באוויר הפתוח, עם מסיכות. כמו שאתם זוכרים – כולנו שומרים על סבא ועל סבתא".

"השכבה השלישית, שכבת המסיכות, תלויה רק בכם, בנו. המסיכה הוכחה מדעית ככלי יעיל במיוחד כדי להגן על עצמכם ועל סביבתכם. כששני אנשים עוטים מסיכה, עם כל העומס הנגיפי שדיברנו, הסבירות יורדת ב-98%. לכן, על כל אזרח במדינה לעטות מסיכה במקומות סגורים. זאת לא המלצה, זאת חובה חוקית. לסיכום – אם נתחסן, נשמור על המבוגרים, ונעטה מסיכות, אנחנו נתגבר על הדלתא".

*

     הייתי יכול להסתדר בלי המטפורה הביטחוניסטית 'שלוש שכבות הגנה,' היוצרת השוואה סמויה בין מתקפת טילים רב-שכבתית על ישראל לבין מגפת הקורונה. אבל אני יכול להבין את ההחלטה להשתמש במטפורה זו, כדי להמחיש את גודל הסכנה מפני המגפה. לבד מזאת, בירכתי את ראש הממשלה על דבריו הברורים בנוגע להכרח להתחסן ולהשתמש במסכות.

     כשקמתי בבוקר, מצאתי שהפכתי בעיניי חלק מחבריי וחברותיי בפייסבוק ובמחאה לנאצי ולפשיסט, לאדם שדוגל בדמוקרטיה אך אינו מבין את טבעה, בכול הנוגע לשמירה על חירויות הפרט וכדומה. יכולתי מיד למחוק את ברכתי לראש הממשלה, ועמה את התגובות המתלהמות שבאו בעקבותיה. לא עשיתי כן, כי קודם כול רציתי לדעת מה התשובות שנקבל לגבי בדיקות הקורונה שעשינו. וכעת, אחרי שנשמתי לרווחה, גם אכתוב כאן כמה מלים.

     במשך למעלה משנה חווינו כאן שתי מגפות, שהיו כרוכות זו בזו. מגפת הקורונה ומגפת הדיקטטורה. הדיקטטור דמיקולו בנימין נתניהו הוא שכרך אותן זו בזו, באופן ההתמודדות הכושל שלו הן עם תבוסתו בבחירות והן עם תבוסתו בביטחון, בכלכלה, בחינוך ובבריאות. הצירוף של אישיות נרקיסיסטית, שבירה, חסרת יושרה ובעלת תאווה נטולת רסן לכוח ולשלטון, יחד עם פחדנות מובנית, אגוצנטריות וחוסר יכולת ניהול, גרמו לנתניהו לדרדר את ישראל למצב מבהיל, ערב דיקטטורה, ולנו, רבים.ות וטובים.ות מאתנו, לצאת לרחובות.

     מאז ראשית המחאה, עוד מימי פתח תקווה, ועל אחת כמה וכמה בימי בלפור והגשרים, היא הייתה מחאה מבוזרת. מאות אלפי בני אדם הצטרפו אליה, אם כיחידים ואם כמשפחות או כחברי תנועות פוליטיות וחברתיות. ההבדלים האישיים והאידיאולוגיים בינינו היו עצומים, מלבד אמונה משותפת אחת. שנתניהו מסוכן לישראל, והוא וחבר שריו ומקורביו, יועציו ועושי דברו, חייבים להתפנות מבלפור ומשדרות השלטון.

     בזה הצלחנו, תודה לאל. נתניהו עזב את בלפור, ועובר כעת עוויתות הסתגלות למעמדו כיו"ר האופוזיציה, ובקרוב, בע"ה, גם כמנהיג מודח ומודר מכול עמדת השפעה פוליטית. כעת עלינו לנקות את האורוות מעושי דברו ומפיצי הכזב שלו. תחת שלטון נתניהו והימין הוקמה כאן ממשלה ייחודית, המכנסת בה ימין, שמאל ומרכז. ראשיה קבעו ביניהם, בחכמה ובצדק, שלא ייכנסו לעימותים אידיאולוגיים, ינקטו בעמדה ממלכתית ויעשו כול שביכולתם כדי לשרת את כלל אזרחי ואזרחיות הארץ הזאת.

     נאומו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, אינו חורג מן ההסכמה הזאת. זהו נאום ממלכתי, חריף, אבל שומר על גבולות. א.נשים המסרבים להתחסן נגד נגיף הקורונה, זכותם.ן המלאה לעשות זאת. ישנן דעות לכאן ולכאן בנוגע לחיסון, למידת התועלת שבו ולסכנותיו, ואין צורך לחזור עליהן כאן. הן ידועות. ידועה גם עובדה אחת מוכחת סטטיסטית – גם עם יעילות החיסון פוחתת, גם אם המחוסנים נדבקים ומדביקים, אחוז החולים קשה והמתים כתוצאה מן המחלה ירד פלאים מאז רוב אוכלוסיית ישראל התחסנה. וזה נתון משמעותי מאד.

     מי שאינו רוצה להתחסן, מסיבה כלשהיא, זכותו המלאה לכך. אבל בל יצפה לכך, שהמדינה תאפשר לו לנוע בחופשיות במרחב הציבורי וליהנות מכול זכויות העיסוק, הבילוי, הפנאי וכך הלאה. שכן, כול אדם בלתי מחוסן הנע בחופשיות במרחב הציבורי מסכן את סובביו. זה קו הגבול העובר בין חירויות הפרט לבין טובת הכלל, בין זכויות הפרט, שאני מקדשן עד כלות כול חיי, וגם נאבק למענן, לבין שלום הציבור ורווחתו.

     אפשר לשוחח אתי ולדון אתי. לשמחתי היו מעטים שכתבו לי הודעות אישיות במקום להתגולל עלי בפומבי בהאשמות שאני נאצי, פשיסט וכדומה. אי אפשר לצפות, שאני, במצבי האישי, הרפואי והמשפחתי, אקבל בברכה בני אדם המסכנים את חיי, את חיי אבי ואת חיי ילדיי, בשם חירותם.

     כאשר יצאנו יחד למחאה, לא התחתנו יחד. חברנו יחד למאבק. בתוך החבירה הזאת היו גם רגעים, שבהם הצטרכו גופי המחאה לבדל עצמם ממשמרות סרבני החיסון, מחשש שנשלחו לבלפור על ידי בית המלוכה, כדי להוכיח שאנחנו מפיצי מחלות. אך כעת המצב שונה. הממשלה הזאת היא הממשלה שאנחנו הבאנו, היא רוצה לטפל במגפת הקורונה בכמה שיותר שקיפות, בכמה שפחות פגיעה בחיים החברתיים והכלכליים והתרבותיים כאן. ולעת עתה אין לה דרך אחרת לעשות זאת מלבד נקיטה במדיניות התו הירוק.

     כן, שמעתי גם על מדינות שבהן המצב הפוך – רק א.נשים המצויים בסיכון, כמוני, חובשים מסכות בכול מקום, ושאר הציבור מסתובב חופשי. מי יודע, אולי זה הפתרון. אם זה מה שיוחלט, אקח על עצמי לחבוש מסכה בכול מקום, כדי לאפשר למי שלא התחסנו לחיות את חייהם.

     כך או כך, כאשר נבחרי הציבור מחליטים להנהיג את הציבור בתווי מסוים, אנחנו יכולים להביע התנגדות, להציע חלופות וגם להשמיען בקול גדול. הרי אני עצמי קיימתי דיון במדיניות התו הירוק עם פרופ' אסא כשר וחברי מועצת החירום. אבל משנקבעה מדיניות, עלינו לקבלה. זה הקו הדק המבחין בין דגילה בחירות הפרט לבין גלישה לאנרכיה.

     ולבסוף, מלה אישית אחת. אני לא רק מחוסן בסיכון, הפוחד מלא-מחוסנים. אני גם הומו, ציוני, סוציאליסט, יהודי, המאמין בהכרח קיומה והתמדה של מדינה יהודית דמוקרטית, מייחל לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולסיום הכיבוש, בדמות שתי מדינות לשני עמים, להעלאתם ארצה של כול צאצאי המומרים והאנוסים מן העולם החדש (דרום אמריקה), להפרדת הדת מן המדינה ולפינוי המאחזים וההתנחלויות בשטחים הכבושים, מלבד גושי התיישבות עליהם יקבלו הפלסטינים אדמות בתמורה. אני בעד איחוד משפחות ונגד זכות השיבה, בעד פונדקאות להומואים וקבלת ילדי הפונדקאות כיהודים לכול דבר ומצווה, בעד העדפה מתקנת וקידום נשים בכל שדרות השלטון, בעד החמרת הענישה והאכיפה כלפי אישי ציבור מושחתים והארכת התקופה להוכחות פורנזיות נגד עברייני מין. אם שכחתי משהו, מכלל הנושאים המצויים כעת ברומו של עולם, סלחו לי. אתם יכולים להניח שאני בעד או נגד. כמוכם.ן.

     זה לא הופך מי מאתנו לנאצי או לפשיסט, אלא לבני פלוגתא. והלוואי ונדע לנהל פה שיח ציבורי מתון, מעמיק, מחכים, ולא להתמיד בשיח הפלגני שהורגלנו לו פה. רק בשבוע שעבר ירדנו על הנשיא יצחק הרצוג, שקרא לחרם הגלידה של 'בן אנד ג'ריס' טרור. טרור לא פחות מזה הוא להתנפל בשיניים חשופות על כול מי שאינו מקבל את עמדתך, בנוגע לדבר כלשהו בעולם.

שבת של בריאות, שבת שלום.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button