אקטואליהדעותמשטרת ישראל

הדף היומי (71). אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחַר. או: לו הייתי אתיופי.

משטרת ישראל היא מערכת מורכבת ומגוונת. יש בה מדורים ומחלקות רבים. מחלקה אחת היא של שומרי הסיור. מחלקה אחרת היא זו של קציני הנוער. קציני הנוער נבחרים בקפידה ועוברים השתלמויות שנתיות, בהן מרצים להם מומחים לטיפול בנוער, כמו אבא שלי שיחיה, שהיה נשיא בתי המשפט לנוער במדינת ישראל. אני יודע, כי דיברתי אתו על זה במהלך השבת.

השוטר הסמוי שתקף את בנה של רינת מנגיסטו מקריית חיים, אם הוא אכן עובד נוער, צריך לעוף מתפקידו עוד לפני צאת השבת. אם אכן מה שמספרת האם הוא נכון, הוא אינו כשיר לשמש בתפקידו ואינו יכול להיוותר בו ולו רגע אחד. שיעבירו אותו לסיור. שם הוא יוכל להוציא אגרסיות.

האם מספרת בראיון בווינט, ואני שמעתי אותה אצל ליאת רגב, נסערת כולה, שהאירוע התרחש בשעות אחר הצהריים, בעת שהיא ובנה ישבו מחוץ למספרה שבה הם הסתפרו. לטענתה, כלי רכב עצר לידם ואחד הנוסעים ירד ממנו והחל לרדוף אחר בנה – שברח לתוך המספרה בבהלה. היא סיפרה כי השוטר, שלבש בגדים אזרחיים, קילל את הילד ודרש ממנו לפתוח את הדלת שמאחוריה הוא הסתתר. "לא הבנתי מי הוא, חשבתי שמדובר בעבריין, כאילו שהוא בא להרביץ לילד. אחרי שהוא אמר שהוא שוטר וראיתי את התעודה, הוא דפק בכוח על דלת המספרה, צעק לילד לפתוח וקילל. לא האמנתי שהוא שוטר בגלל ההתנהגות הזאת".

האם סיפרה שהיא שאלה את השוטר מה הוא רוצה, והוא ענה שהוא רוצה לדבר עם הילד. "הוא אמר לי להגיד לילד לפתוח את הדלת, אז ביקשתי מהילדים לפתוח וממש פחדתי. גם הילדים פחדו. אז שאל השוטר מה שם הילד ושאל באיזו כיתה הוא לומד. אמרתי לו שזו טעות בזיהוי".

התגובה של המשטרה מכובסת: "במסגרת פעילות סמויה של המשטרה באזור, הילד נשאל לשמו אולם מסיבה לא ברורה הוא נמלט והסתגר במבנה סמוך. זאת על אף שקצין המשטרה ציין בפניו שהוא עובד נוער, ואף ביקש ממנו יחד עם אמו לצאת אליו כדי להבהיר לו שהכול כשורה. מדובר בפעילות שגרתית וחוקית שאותה מבצעים השוטרים בכל עת ומקום. עם זאת, בשל תחושותיו של הילד, בפיקוד התחנה יזמינו אותו לביקור ומפגש עם השוטרים בימים הקרובים. זאת כדי שהוא יכיר את עבודת המשטרה – שנועדה לשמור על ביטחונו."

המשטרה לא צריכה לזמן את הילד לתחנה. אין לו מה לחפש בה, וגם אין זה מעניינו כלל להכיר את עבודת המשטרה. אם המשטרה רוצה להידבר עם בני נוער, שתעשה את זה בצורה מסודרת, בסיורים שיתואמו עם מערכת החינוך, לא כסוג של התנצלות בפני ילד מבוהל. ומלבד זאת, סיור כזה יכול לפתור אולי פחד. הוא לא מוחק גזענות.

כי אם הילד הזה לא היה ילד אתיופי, סביר להניח שלא היה מעורר את תשומת לבו של השוטר, וגם אם כן, הוא לא היה רודף אחריו ומטיל עליו אימה שכזאת.

בשיר השירים כתוב "אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת שֶׁשֱּׁזָפַתְנִי הַשָּׁמֶשׁ. בְּנֵי אִמִּי נִחֲרוּ בִי שָׂמֻנִי נֹטֵרָה אֶת הַכְּרָמִים כַּרְמִי שֶׁלִּי לֹא נָטָרְתִּי." הפסוק הזה מתאר היטב את מצבם של העולים מאתיופיה עם משטרת ישראל, לפחות בקריית חיים, שם נרצח סלומון טקה בידי קצין משטרה, שירה עליו אחרי שסלומון טקה הניף עליו אבן. אחת מן השתיים, או שמשטרת ישראל תפטר לאלתר את עובד הנוער הזה – או שתעשה ניקיון יסודי בתחנת המשטרה בקריית חיים.

פה אין זמן לפניות למח"ש ולמיסוס חקירה. לו אני הייתי היום אתיופי, לא הייתי מותיר אף תחנת משטרה במרחב על כנה. הזעם שלי כאתיופי היה שורף אותה עד היסוד. זה, אינני קורא לשריפתה, אבל אני מבקש להבהיר את עוצמת הזעם שמקרה הנער הזה חולל בי, גבר אשכנזי יליד הארץ. אם אני זעמתי למשמע המקרה הזה, אני לא רוצה אפילו לחשוב איך מרגישים עולי אתיופיה כעת.

אני מאד מקווה שאמיר אוחנה, השר לביטחון פנים, היודע דבר או שניים על השתייכות למיעוט ועל הדרה במרחב הציבורי, יפעל מיד לפיטורי השוטר הזה מתפקידו, ולתיקון מהותי בתחנת המשטרה בקריית חיים.

למזלי הטוב, בדרך חזרה הביתה, אז שמעתי את האם מתראיינת אצל ליאת רגב ברשת ב', האזנתי מיד אחרי כן לתכניתם של הרב שי פירון והעיתונאית גל גבאי, בתכניתם "יפה פה." הם ראיינו בתכנית את הרב שרון שלום, רב אתיופי שחולץ על ידי המוסד והשייטת ועלה ארצה כנער בודד, התאבל על הוריו, אחרי שהודיעו לו כי נהרגו במלחמה בסודן, ומקץ שנתיים נודע לו שזו הייתה טעות, וכול בני משפחתו עלו ארצה וממתינים לו בירושלים.

הרב הזה, היה כול כך מלא אהבה ואור ואהבת העם והארץ, וסיפר על שופטים מעולי אתיופיה המכהנים על כס המשפט, ועורכי דין ועובדים סוציאליים ועוד ועוד מפאר היצירה של העדה המיוחדת והנפלאה הזאת, שהקהה במקצת את כעסי.

על סיפורו של הרב שרון שלום תוכלו לקרוא כאן. מומלץ. זה סיפור מרגש ומלא תקווה.

שיהיה לכולנו שבוע טוב, ושנעבור בשלום את מחר, יום התייצבותו של הנאשם-בשוחד-במרמה-ובהפרת אמונים-יקום-על-רגליו-בנימין-נתניהו מול כס המשפט.

אמן.

 

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button