Uncategorized

השופט. או: ההוא בגלימה זה אבא שלי.

החיים, הכתיבה, ההורות ומה שביניהם (209).

     אי-שם, לפני חמש מערכות בחירות, כאשר המתקפה של בנימין נתניהו, הנאשם במרמה ובהפרת אמונים, וחבר מרעיו, על מערכת המשפט, רק החלה, פניתי לדוברת הנהלת בתי המשפט. כתבתי לה, שאני בנו של נשיא בתי המשפט לנוער, שופט בית המשפט המחוזי לשעבר, שאני נחרד מן המתקפה חסרת הרסן על המערכת והצעתי לה סיוע בגיוס עוד בנים ובנות של שופטים ושופטות. רציתי שנכתוב כל אחד.ת מאתנו טור אישי, המספר על האב/האם השופטים שלנו, ולהניע בזה גל פרסומים בכלי התקשורת, שיזים את המתקפה משוללת היסוד הזאת. לצערי, דוברת הנהלת בתי המשפט החליטה לוותר על הצעתי.

     השבוע, אחרי שהשופט עמית קיבל את ההחלטה לפסול את חה"כ עמיחי שיקלי מריצה במסגרת רשימת הליכוד לכנסת, והתחדשות המתקפה על מערכת המשפט בכלל, ועל השופט עמית בפרט, החלטתי להפר שתיקה, לכתוב על מערכת המשפט מנקודת מבטי. אני קורא בזאת לבני ובנות שופטים ושופטות אחרים.ות, לעשות כמוני.

     המתקפה שמנהיג בנימין נתניהו, עם חבר מרעיו ותומכיו, נגד מערכת המשפט, מערערת את יסודות הקיום המשותף במדינה דמוקרטית. היא גם שקרית. כאשר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר הקל בתיקים שלו ושל רעייתו זה היה בסדר. כאשר בית המשפט העליון קבע שלמרות כתבי האישום הוא יכול לשמש כראש ממשלה, עד לפסק דין חלוט, זה היה מצוין. אך כאשר היועץ המשפטי החליט להגיש נגד נתניהו כתבי אישום מופחתים העלו נתניהו אנשים גהינום על היועמ"ש, על הפרקליטות, על התובעת במשפטו, על עדי התביעה, ועוד. כך גם כעת, עם החלטת השופט עמית בפרשת עמיחי שיקלי. כאשר נפסלו חברי וחברות כנסת קודמים על ידי ראשי ועדת הבחירות, מאותם טעמים ממש, איש לא יצא מגדרו למענם. אך עתה, כאשר ניצחונו של נתניהו בבחירות הבאות מוטל בספק, ומשמעות הדבר היא כי יעמוד למשפטו ללא שום יכולת לפגוע במערכת המשפט או להכריע אותה תחתיו, מתהפכים השמים על השופט עמית.

     הבוקר הגיע לידי קיצור דרך לאתר "הכר את השופט", שהקימה תנועת "אם תרצו." כתובת האתר היא https://savedemocracy.imti.org.il/. הרבה אירוניה וכפל לשון יש ברכישת הדומיין 'הצילו את הדמוקרטיה' באנגלית, בעבור הקמת שדה ציד של שופטים. האתר, כלשונו, דוגל בזכות הציבור להכיר את שופטיו, כלומר בעקרון השקיפות, שהוא חשוב גם בעיניי. אך במבוא כותבים יוזמיו כדלקמן:

     "בשלושים השנים האחרונות מתרחש תהליך מסוכן, במסגרתו צוברת המערכת המשפטית סמכויות חסרות תקדים, המציבות אותה מעל לרשות המבצעת ומעל לרשות המחוקקת. עודף סמכויות אלו שוחק את האיזונים והבלמים המגנים על נשמת אפה של הדמוקרטיה ויוצרים מדרון שבסופו נמצאת רודנות שלטונית. תהליך זה הינו תוצאת התנהלותם של שופטי בית המשפט העליון הפועלים כשחקנים פוליטיים לכל דבר ועניין. הם לוקחים על עצמם סמכויות שלא ניתנו להם על פי חוק וממציאים מערכת מושגים המערערת על עקרונות היסוד של המשטר התקין במדינת ישראל".  לא אצטט את מלוא הפתיחה. היא ראויה לקריאה.

     כרגע ישנם באתר עמודים המוקדשים לכבוד השופטת אסתר חיות, נשיאת ביהמ"ש העליון, לכבוד השופט חנן מלצר, משנה לנשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס, לכבוד השופט ניל הנדל, משנה לנשיאת ביהמ"ש העליון ורבים אחרים, וכעת גם לכבוד השופט יצחק עמית. מתחת לכול שופט מובאת ביוגרפיה מקצועית קצרצרה שלו.ה, ואז רשימת פסקי דין, שלדעת אנשי 'אם תרצו' צריכה בירור ציבורי.

     לו היו אנשי 'אם תרצו' מבקשים באמת להציג את מערכת המשפט של ישראל, את עושרה ואת רבגוניותה, היו מצטטים את הביוגרפיה המקצועית המלאה של כול שופט, כפי שהיא מובאת באתר של הנהלת בתי המשפט, כאן https://www.gov.il/he/departments/the_judicial_authority/govil-landing-page, מביאים את מכלול הפסיקות החשובות של כול שופט.ת, ואף מוסיפים מאמר הערכה מאת איש מקצוע מתחום תורת המשפט. אבל מטרתם של אנשי 'אם תרצו' אינה הצגה מאוזנת של מערכת המשפט בישראל, אלא תקיפת השופטים על פסקי דין שאינם תואמים את השקפות הימין. הם מאשימים את מערכת המשפט בטרפוד מדיניות הממשלה בטיפול במסתננים, בהתערבות בעבודת הכנסת, בפגיעה במדיניות המלחמה בטרור של ישראל, בהתערבות בעבודת היועמ"ש, בהתערבות בהליך הפוליטי, בפגיעה משמעותית בחירויות האזרח, ובמלים אחרות – בהתנהלות פוליטית. בזה מהדהדים אנשי 'אם תרצו' את הקמפיין של בנימין נתניהו נגד מערכת המשפט, מבססים בעבורו טיעונים בשפה משפטית ומערבים בעצמם בין עמדות משפטיות בדבר נחיצות השמירה על איזונים בין שלוש הרשויות – לבין הכחדתה של מערכת המשפט.

     ההתמקדות של 'אם תרצו' בשופטים ובשופטות באופן אישית מעלה חרדה עמוקה, מה יקרה אם יעלה הימין לשלטון, ולחליפין – מה יקרה אם לא יעלה לשלטון, ובנימין נתניהו יורשע בדין. על תוכניות הימין לשינוי מערכת המשפט, 'תיקונה' כביכול והריסתה בפועל, ניתן ללמוד מפרסומים גלויים של חה"כ דוד אמסלם ואחרים, כמו זה כאן. אני חושש מאד, שאתר כמו 'הכר את השופט' של 'אם תרצו' עלול לשמש לא כבמה לבירור רעיוני ומשפטי של מצב האיזון בין שלוש הרשויות, אלא להפוך מאתר שהוא גרדום מטפורי לשופטי ושופטות ישראל, למה שיביא אותם אל גרדום של ממש.

     בנימין נתניהו הוא האדם המסוכן ביותר לעצם קיומה של מדינת ישראל כמדינת חוק דמוקרטית. ייפלא בעיניי מדוע שירות הביטחון הכללי לא אסר אותו כבר מזמן, בגין פגיעה בסדרי השלטון ומוסדותיו, כקבוע בחוק השב"כ. אני מקווה, שהבוחר יעשה מה שהשב"כ נמנע ממנו עד כה – יסלק את האדם המסוכן הזה מן המערכת הפוליטית, ויאפשר בזה את אתחולה מחדש ואת הבראתה.

     גמר חתימה טובה.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button