אובדןהדור השני לשואההוראת כתיבההורים וילדיםיהדותיצירתיותכתיבה יצירתיתסדנאותסיפורי משפחותעדות ניצולים

לכתוב סיפור משפחה מן הבורות השחורים של האבדן ושל השכחה

היום, כאשר פרסמתי לראשונה את סדנת הכתיבה הבינלאומית שלי, פנתה אלי חברה בפורום 'בני/ות הדור השני לשואה,' בשאלה, האם אני מתייחס בסדנה לנושא זה. חייכתי לעצמי, והבטחתי בלבי שאספר לכם קצת ממה שחוויתי, בעשרים השנים החולפות, עם כותבים וכותבות בני הדור הראשון והשני לשואה.

מקודם לכן אזכיר, שאני עצמי בן הדור השני לשואה. אמי ז"ל הייתה ילידת שדלץ, בפולין, וברחה עם הוריה ובני משפחתה לרוסיה, עם פלישת הגרמנים לפולין, וכך נצלו מהכחדה. אבי יבדל"א איבד את אחיו ואחותו בצעדות המוות לטרנסיסטריה, וניצל בנס בזכות אמו, סבתי.

במשך עשרים השנים שבהן אני מלמד כתיבה הגיעו אלי הרבה מאוד אנשים, בני הדור הראשון והשני לשואה, שביקשו לספר את סיפור המשפחה. אצל כולם, בלי יוצא מן הכלל, הרצון לכתוב, לשחזר, להנציח ולתעד את המשפחה לווה ביראה, מפני שאינם יודעים דיים, או אינם יודעים דבר על מה אירע להוריהם ולהורי-הוריהם במהלך השואה.

גד הגיע אלי בגיל קרוב לשמונים, עם רצון לכתוב על אמו, שאותה בקושי הכיר. דעתה נשתבשה בתחילת המלחמה, אביו אשפז אותה במוסד לחולי נפש, העביר את בנו לפנימיה, ושב לאספו ממנה שעה שכבר היה מחותן באישה אחרת, אותה הציג בפניו כאמו החורגת. הילד ראה מדי פעם אישה לא מוכרת, שסולקה מן הבית או מגן השעשועים כאשר ניסתה לגשת אליו, וזה כול מה שזכר. בגיל שמונים, ביקש לכתוב את סיפורה.

מריאן מילר, אמו של אדיר, באה לסדנה בלי קושי, אבל כתבה בה את סיפורה הטראגי-קומי, מתוך חוש הומור מופלא, שרק אימא של אדיר יודעת לכתוב בו.

יואל הגיע אלי בגיל שמונים כדי לספר את סיפור ילדותו בשואה בהונגריה, ואני לא הבנתי מה הוא רוצה מחיי, מפני שכתב בגוף שלישי, וזמן רב לא הבנתי על מי הוא כותב, עד ששם עלי פס – בצדק – כתב את ספרו למול אי-ההבנה שלי, והצליח להוציאו לאור כבר בכמה לשונות:)

אילנה הגיעה לסדנה שלי אחרי שבעלה, שעלה ארצה בעליית הנוער עם זיכרון מחוק לחלוטין, כלומר, לא ידע מיהו בכלל, החל להקיץ משנתו בגיל שבעים, עם סיוטים ופלאש בקים מעבר, שעליו לא היה ידוע לו דבר. תוך כדי סדנת כתיבה החלו לנסוע בעקבות הפלאש בקים הללו, לחקור ולתחקר.

חנוכי בא אלי עם רצון לכתוב את הסיפור של שני הצדדים במשפחתו. הוא עשה תחקיר, הקליט עדויות ותהה איך יוכל לעבד את הכול לכדי ספר.

מרגלית ביקשה לכתוב על הוריה, ורק תוך כדי כתיבה גילתה, שאינה בת הדור השני, אלא בת הדור הראשון לשואה.

והיו עוד רבים ורבות אחרים/ות, גם מי שהוריהם לא עברו את השואה, אבל משפחתם עברה הגירה חריפה, כמו מימי, שאמה נעדרה מחייה מאז ילדותה, אתי, שסבה נטש את משפחתו בפרס ועלה לבדו ארצה, נמלט מעברו רק כדי לפגוש באשתו לשעבר ובנותיו באותו רחוב שבו בחר להתגורר, בארץ, או ריקי, שכתבה את סיפור משפחתה מהודו, אבדן הוריה והתגלגלות הבנות בחייהן.

כולם הביעו קושי אחד – הצורך לכתוב על הוריהן והורי-הוריהן, מבלי שיוכלו לשאול אותם על עברם, מפני שכבר נפטרו מן העולם.

"אתם יכולים לכתוב את סיפור המשפחה שלכם/ן," לימדתי אותם, "למעשה, אתם היחידים והיחידות שיכולים ויכולות לעשות כן. הדרך לעשות זאת היא לאסוף עדויות עד כמה שאפשר, לחקור כול מה שניתן לחקור (האוניה שעלו בה ארצה, המעברה הספציפית, אווירת התקופה וכדומה) – ולדמיין את השאר."

"אבל אם נדמיין אנחנו לא נספר את מה שהיה באמת," שבו הטענות.

"אין כאן עניין של אמת או שקר," שבתי והסברתי מדי סדנה. "אתם עשויים כמו ריצ'רץ'. גן אב, גן אם. ההורים שלכם יצוקים אצלכם בבשר, ברוח, בנפש. שום דבר שתכתבו, שום דבר שתעבירו מתוככם/ן אל דמויותיהם, לא יהיה כזב."

"זכרו עוד דבר – אמת החיים אינה זהה לאמת הסיפור. סיפור צובר את אמינותו ואת כוחו לא מפירוט כול מה שהיה באמת, אלא מפירוט כול מה שיכול היה להיות. וכמו כן, לסיפור יש דינמיקה פנימית משלו. תמיד יש בו שני כוחות הנאבקים ביניהם, ואתם יכולים, וצריכים, לכתוב אותם באופן ספציפי ככול האפשר."

בדרך הזו, שיעור אחרי שיעור, סמסטר אחרי סמסטר, כתבו תלמידיי ותלמידותיי בהנחייתי כבר עשרות ספרים, ובהם סיפורי משפחה.

רבים מן הספרים האלה ראו אור, חלקם אף זכו בפרסים.

אין זה פלא. גם אני עצמי עשיתי כן. בתחילה סיפרתי את סיפור העיירה שאמי נולדה בה, בספר "שדלץ," ואחרי כן את סיפור משפחתו של אבי, בספר "כשהמתים חזרו."

אל תחכו שמישהו אחר יכתוב את סיפור המשפחה שלכם/ן, ואל תחפשו מי שיעשה זאת במקומכם/ן. אתם היחידים והיחידות שיכולים וראויים לעשות זאת. כול מה שאתם צריכים זה להשתחרר מהכבילות אל 'מה שהיה באמת,' שלמעשה אין לכם ולכן מושג מה היה שם, ולהבין שכול מה שמתחולל בדמיונכם, לא רק פרי דמיונכם הוא זה, אלא פרי כול מה שהוריכם/ן העבירו לכם/ן כול חייכם/ן, ועודם מעבירים, וביתר שאת הם עושים זאת, מספרים את סיפורם לאזנכם, במהלך הכתיבה.

סדנת הכתיבה החדשה שלי מתקיימת און ליין ותשודר מביתי בתובל, בימי חמישי, בין השעות 20.00-22.30, לכל רחבי תבל. כל המעוניינ/ת להשתתף בו יוכלו לשלם און-ליין ולקבל קוד התחברות לשידור, וגם הקלטה של השיעור בווידאו ואפשרות להגיש עבודת בית לבדיקתי. מי שיצטרפו אליה יזכו בכלים רבים, ובליווי צמוד, על פי דרכי האוהבת, המחבקת, שתאפשר לכם/ן לספר את סיפורכם/ן.

עלות שיעור, כולל חומרים ובדיקת עבודה: 200 ₪. עלות הסדנה כולה (12 מפגשים): 2400 ש"ח. להלן הקישור לחדר הכיתה הווירטואלי:

Ilan Sheinfeld is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: הסדנה הבינלאומית לכתיבה יוצרת
Time: This is a recurring meeting Meet anytime

Join Zoom Meeting
https://zoom.us/j/987565191?pwd=S0VBd0Y2ZWRVV05meGFPeFV5dFF4UT09

Meeting ID: 987 565 191

One tap mobile
+19292056099,,987565191# US (New York)
+16699006833,,987565191# US (San Jose)

Dial by your location
+1 929 205 6099 US (New York)
+1 669 900 6833 US (San Jose)
Meeting ID: 987 565 191
Find your local number: https://zoom.us/u/awwWkhDcC

תאריכי המפגשים: 13.2.20, 20.2.20, [ב 27.2 יש לי ערב שירה בחיפה], 5.3.20, 12.3.20, 19.3.20, 26.3.20, 2.4.20, [9.4, 16.4 פסח], 23.4.20, 30.4.20, 7.5.20, 14.5.20, 21.5.20. מי שמפסיד/ה שיעור בשל נסיעה לחופשה וכדומה יוכל/תוכל לקבל אותו בווידאו ללא תשלום נוסף.

מפגשי הכתיבה מיועדים לכל מי שמעוניין להתנסות בכתיבה יוצרת, כתהליך. אין צורך בניסיון קודם, אבל חשוב לדעת לעשות שימוש במחשב. מדי מפגש נגלה עורק זהב של יצירה בתוככם. כל מפגש יתחיל בתרגיל כתיבה, שאת פריו נחלוק בינינו לפי רצון הכותב או הכותבת. אחרי כן אספר קצת על מה שעומד מאחורי כל תרגיל, ואראה לכם איך סופרים/ות ומשוררים/ות אחרים/ות הפיקו זהב מן המקום הזה בנפש.

סדרת המפגשים בנויה ברצף הולך ומעמיק פנימה, אל תוככי הנפש והלב. לכן גם יש לה ערך מעבר להוראת כתיבה, כתהליך אישי של ריפוי וצמיחה. תכנית המפגשים בנויה כך שתספק מענה לכותבים המבקשים לנסות את ידם בכל סוגי הכתיבה, שירה, סיפורת ודרמה.

את עבודותיכם תעלו לפורום סגור באתר האינטרנט שלי, שם נקרא אותן ונגיב אליהם כולנו. לכן גם חשובה יכולת השימוש במחשב.

אני מבקש שתגיעו למפגש עם מחברת ספירלה צהובה עם שורות (15X22 ס"מ) ועט פיילוט כחול. ניתן להשיג בלוק כזה בכל חנות לכלי כתיבה וציוד משרדי.

תוכלו להירשם לסדנה על ידי משלוח מייל לכתובתי ilan@isheinfeld.com ותשלום ראשון בעבורה, בסך 200 ש"ח לפגישה, 800 ש"ח לארבע פגישות או 2400 ש"ח מראש לכול הסמסטר, בהעברה בנקאית לחשבוני – אילן שיינפלד, בנק דיסקונט, סניף 100, חשבון 9421485, או באמצעות היישום 'ביט' למספר הטלפון שלי, 0522300098, או לפייפאל, כאן.

בברכה ובאהבה,

אילן שיינפלד.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך
Close
Call Now Button