אקטואליהדעותפוליטיקה

הדף היומי (163). דמוקרטיה או דיקטטורה. מחר נדע.

מחר בשעה עשר בבוקר תתכנס הכנסת כדי לדון בתקנות החדשות לחוק הסגר, שנועדו להגביל את ההפגנות. לכאורה אמורות התקנות להגביל את ההפגנות רק עד תום הסגר. אך כשם שהסגר הוארך הערב משבועיים לחודש, גם התקנות הללו יוארכו עד לתום משבר הקורונה. במלים אחרות, מחר עלול לעבור בכנסת חוק המבטל את הזכות הדמוקרטית של אזרחי ישראל להפגין.

אם מחר יעבור החוק בקריאה שנייה ושלישית זה יהיה קיצה של הדמוקרטיה הישראלית. אחרי כן דבר לא יעמוד בדרכו של הנאשם, הנהנה מסמכויות חירום שהאצילה לידיו הכנסת במסגרת חוק הקורונה, להחריף את מאבקו במתנגדיו. הוא יטיל הגבלות על חופש הדיבור, ותומכיו וחסידיו גם יאספו מתנגדים מבתיהם. כאשר כתבתי זאת בעבר, התנפלו עלי כאילו אני שוגה בפרנויה. אבל לא, חברים. אתם כבר רואים מה קורה למשטרה, לפחות במחוז ירושלים. היא מוטה פוליטית לגמרי, ומשרתת את הנאשם.

סכנה נוספת עולה מן התיקון המוצע לחוק גיוס המילואים בצו 8, שגם הוא יועלה מחר לדיון בכנסת. הוראת סעיף 6 לחוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, קובעת שורה של מטרות להן ניתן לקרוא חייל מילואים לשירות מילואים פעיל. לצד המטרות הקבועות בחוק: הכשרה ואימון, ארגון וניהול כוח אדם ותעסוקה מבצעית – מוסמך שר הביטחון לקבוע בצו, באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, מטרות נוספות להן ניתן לקרוא לשירות מילואים פעיל.

על פי הצעת החוק מוצע להוסיף למטרות הקריאה לשירות מילואים שנקבעו עד היום שתי מטרות נוספות:

(א) שירות בפיקוד העורף בכובעו כשירות ההתגוננות האזרחית – שינוי זה נועד להבהיר את המצב המשפטי, לפיו ניתן להפעיל חיילי מילואים בפיקוד העורף, בכובעו כשירות הג"א, לרבות לפעולות – באישור שר הביטחון – המבוצעות מכוח סעיף 2(יא) לחוק ההתגוננות האזרחית, שלא בענייני "התגוננות אזרחית". תיקון זה מבהיר את המצב המשפט הקיים ורלוונטי לא רק לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, ועל כן מוצע כי הוא יותקן כתיקון קבוע לצו.

(ב) פעולות הנוגעות להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה – התיקון השני מתבקש, כהוראת שעה בתקופת ההכרזה על מצב חירום בשל מחלת הקורונה, על מנת לאפשר גיוסם לשירות מילואם פעיל של חיילי מילואים בכלל יחידות הצבא, לצורך ביצוע פעולות הנוגעות להתמודדות עם התפשטות הנגיף, דוגמת פעולות סיוע שונות הנעשות עבור המגזר האזרחי.

במלים אחרות, אם גם תיקון חוק זה יעבור, יוכל הנאשם להורות על גיוס מילואים בצו 8 למטרות שיטור ואכיפה, במהלך הסגר הזה או אחריו. כך יוכל, למשל, להכשיר את הצבת אנשי המילואים במחסומים בכבישים, בהפגנות ברחבי הארץ ומי יודע בעוד אילו מתקנים ו/או מקומות, שכולם ישמשו לדבר אחד – ביסוס שלטונו הדיקטטורי על ישראל.

מחר, אם כן, הוא יום מבחנה של הדמוקרטיה בישראל. לא פחות מכך, הוא יום מבחנם של חברי האופוזיציה מסיעות כחול לבן והעבודה, ש'נכנסו מתחת לאלונקה' ואפשרו לבנימין נתניהו להקים קואליציה וממשלה, בקולות המתנגדים לו, אף על פי כן שלא זכה ברוב בשלוש מערכות הבחירות האחרונות. לפיכך, מחר יצטרכו כול אחד ואחת מחברי הקואליציה מסיעות כחול לבן והעבודה לחשוב היטב, לפני שיצביעו בעד תיקוני חוק הקורונה להגבלת ההפגנות, ולגיוס חיילים מילואים. אם יאשרו אותם, הם יתנו את ידם לחיסול הדמוקרטיה הישראלית ולהפיכת ישראל לדיקטטורה. אם יתנגדו לחקיקה זו, יצילו את ישראל.

זו הסיבה לכך, שבשעות אלה ממש מתכנסים מאות ואלפי מפגינים מול ביתו של ראש הממשלה החליפי, בני גנץ. זו הסיבה לכך שמחר תעלינה שיירות מחאה מכול רחבי הארץ אל הכנסת. ההצבעה בכנסת מחר תקבע לא רק את גורל הדמוקרטיה כאן, אלא תהיה האות לאחד משני דברים – נפילת הממשלה וסיום שלטונו של נתניהו, או לחליפין – החרפתה של ההתקוממות העממית, שהחלה בזכות אדם אחד, תא"ל אמיר השכל, ברחוב בלפור, והפכה להתקוממות המונים.

חברי הקואליציה צריכים להביט איש במראה ולשאול את עצמו, האם הם רוצים להמשיך להונות את עצמםן, כאילו הם מגינים על הדמוקרטיה כאשר הם נשארים תחת שלטון נתניהו, להמשיך בבגידתם במצביעיהם, ולשאת באחריות לשפיכות הדמים שתתחולל כאן, או לעצור מחר את הידרדרותה של ישראל לדיקטטורה ולאנרכיה, ולהפיל את ממשלת הזדון. כרגע יש בדיוק שתי אפשרויות לסיום הטירוף כאן. ירידתו המיידית והמוסכמת של בנימין נתניהו מכיסאו לנבצרות מהותית, והקמת ממשלה קונסטרוקטיבית, או הורדתו משלטונו. האפשרות הראשונה היא הנכונה והמועדפת. האפשרות השנייה תפגע בדמוקרטיה במקום לחזקה.

מוטב שתבחרו נכון.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך
Close
Call Now Button