אקטואליהדעותפוליטיקה

הדף היומי (186) שלוש יריות אקדח.

בכינו על יצחק, בכינו על עצמנו ובכינו על המדינה.

בנימין נתניהו התמודד אז על השלטון. הימים היו ימים מטלטלים ומלאי תקווה. ממשלת רבין הניחה תשתיות תחבורה וחינוך, רווחה ועבודה. אלה היו ימים של הסכמי שלום ומתקפות טרור. בנימין נתניהו עשה אז שימוש בטרור כדי להסית את הישראלים נגד ממשלת ישראל והעומד בראשה. איש מאתנו לא העלה על הדעת אז אפשרות, שמועמד לראשות הממשלה יסית ככה את העם. איש גם לא האמין שיהודי ירצח ראש ממשלה. אבל ההסתה של נתניהו הביאה את ישראל לנקודת רתיחה. קבוצת רבנים קיצוניים הוציאה פסק דין רודף על רבין, ובן-עוולה אחד נטל את החוק לידיו וירה למוות בראש הממשלה.

בנימין נתניהו הגיע לשלטונו בזכות ההסתה הזאת והרצח הנורא שבא בעקבותיה.

כיום נתניהו בשלטון. הוא הגיע אליו באותן דרכים כמו בעבר. בניגוד גמור לערכי המוסר, וגם בניגוד למורשת הדמוקרטית והליברלית של ז'בוטינסקי ובגין. הוא הסית נגד הערבים, שקרא להם תומכי טרור, אבל משתמש בהם כשותפים פוליטיים, הוא הסית נגד החילוניים, ששכחו מה זה להיות יהודים, בנו ושליחיו מסיתים נגד הקיבוצניקים האשכנזים והמפגינים. מקורבו נתן אשל חשף את השיטה הזאת, כאשר אמר, "השנאה היא שמאחדת את המחנה שלנו." בנימין נתניהו הגיע לשלטונו ומתחזק אותו באמצעות השנאה.

בשנים האחרונות, ככול שקרב מועד משפטו, הוא עובד כמו רודן. הוא היפך את הלשון הפוליטית והנדס את התודעה. חקירתו הפכה בפיו ובפי שותפיו לאכיפה בררנית. מערכת המשפט – לפרקליטות בתוך פרקליטות, למפלגת סלאח א-דין. הוא תקף את בעלי התפקידים שהוא עצמו מינה: את המפכ"ל היוצא של המשטרה, שלא מינה אחר תחתיו, וכך הפך את המשטרה לחלשה מוסרית ולסרה לפקודתו; את פרקליט המדינה היוצא, שלא מינה אחר תחתיו; את התובעת במשפטו, ששליחיו הרחיקו לכת עד כדי האשמתה בבידוי מות אחותה; הוא תקף ותוקף את היועץ המשפטי לממשלה; ותקף את בית המשפט העליון, שהרהיב עוז לשאת נאום מסית בפתחו.

היפוך הלשון והנדוס התודעה, תקיפת מוסדות השלטון וערעור הסדר הדמוקרטי, הם מעשים של רודן. לא של דמוקרט. כך גם ההשתלטות על כלי התקשורת. ביסודיות ובהתמדה פירק נתניהו את רשות השידור, פעל למכירת הערוצים המסחריים לטייקונים מאנשי שלומו, לפיטורי עיתונאים והחלפתם בשופרות, להטיית הסיקור שלו ושל רעייתו בתקשורת ולהקמה וטיפוח של ערוצי תקשורת חלופיים.

רודנים מזהים בכול התארגנות לא פוליטית את ביזור הכוח, המסכן את שלטונם. לכן הם מתקיפים גם איגודים מקצועיים וארגונים חברתיים. נתניהו תוקף בעקביות את הקרן החדשה לישראל, האחראית להקמתן, תפעולן ועבודתן של מאות עמותות חברתיות לנזקקים, לנשים מוכות, לילדים עזובים וגם לארגונים פוליטיים. הוא תוקף גם את קרן וקסנר, קרן פילנטרופית המחנכת למנהיגות רבים מאנשי ונשות החברה הישראלית, מכול מגזר.

רודנים מגמדים את כול מי שמסביבם, גונבים קרדיט מזולתם, מחסלים פוליטית כול אדם הצומח בתוך מפלגתם, ופוגעים קודם כול בסביבתם הפוליטית הקרובה. רודנים מבטלים תהליכים של קבלת החלטות ומקבלים לבדם ובחשאי החלטות אסטרטגיות, כמו הפרטת גופים מרכזיים במשק, עסקאות רכש של נשק או מכירת אוצרותיה הטבעיים של המדינה.

רודנים שונאים שקיפות. הם סוגרים פרוטוקולים של דיונים במשבר הבריאותי הכי גדול שידעה ישראל למשך שלושים שנה, ויודעים למה. זו אמנותם. לכסות על מחדליהם, אבל לצבור ארכיון חומרים נגד יריביהם הפוליטיים מחוץ ומבית, ולפרסם עליהם זוהמה.

נתניהו חכם ומסוכן, ויודע לזהות הזדמנויות. עם פרוץ מגפת הקורונה הוא הצליח לפרק את האופוזיציה נגדו, בהזמנתה לבוא מתחת לאלונקה, ספח אליו כוח שאסור שיהיה לשום שליט, מכוח תקנות החירום, פורר את ההפרדה בין הרשות המחוקקת לרשות המבצעת ורוקן את הכנסת מתוכנה. הוא עצר את תקציב המדינה ואת פעולות החקיקה, סגר את ישראל בשני סגרים, שאולי היו מחויבי מציאות כדי לשמור על בריאותנו, אבל נוצלו פוליטית כדי לנסות ולשבור את המחאה. הוא הרס את המשק ואת הכלכלה בסגרים מוחלטים במקום בסגרים דיפרנציאליים, שיאפשרו לנו לעבוד ולילדינו ללמוד, שבר לנו, מיליון ישראלים, את מטה לחמנו, וגזל את הילדות של שני מיליון ילדינו. נתניהו עושה הכול למען ביתו, ועושה הכול כדי לחסל לנו את התקווה.

מכאן, מעצרת המחאה בגוש משגב, אני פונה אליך במישרין, נתניהו, ראש הממשלה, הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים, רב האמן בהסתה, בהשחתה, בשיסוי ובהחרבה, ואומר לך די! די לפגיעה בבניה ובבוניה של הארץ הזאת! די לגירוד הפצע העדתי! די לאפליה של הציבור הערבי בישראל! די לפגיעה בזכותם של משוחררי צבא ערבים ודרוזים וצ'רקסים לבנות להם בית! די לגזרות של חוק קמיניץ! די להתעלמות מן האלימות הממוסדת כלפי הקהילה האתיופית! די להרס החקלאות והמרחב הכפרי! די לפגיעה בעסקים הקטנים ובחנויות הרחוב! די לגזלת ילדותם של הילדים שלנו! די לחיסול התקשורת! די להסתה שאתה ובנך, שליחיך ודובריך, מפיקים ומפיצים בכול ערוץ אפשרי, מרעילים בו את הנפשות שלנו ומחוללים בו אלימות! די לשיסוי המשטרה בנו! די להפרדה בין דתיים וחרדים לבין חילוניים, בין יהודים לבין ישראלים, בין מתפללים לבין מפגינים! די! אנחנו יודעים שזו העצה שארתור פינקלשטיין נתן לך בעבר – לצייר את כול מי שאתך כיהודי, נאמן למולדתו ולדגלו, ואת כול מי שנגדך כישראלי, חילוני, בוגד וסמולן. אבל די! הגעת לנו עד כאן!

די לסימטריות המזויפות שלך, כאילו האלימות באה מימין ומשמאל כאחד. יצחק רבין ואמיל גרינצוויג לא נרצחו בידי השמאל. ג'ק טייט ורוצחי כפר דומא, ברוך גולדשטיין והילד של כולנו, אלאור עזריה, לא באו מן השמאל, אלא מן הימין! די להתקרבנות שלך, כאילו מישהו מאיים על חייך וחיי אשתך! אתה מוקף עוד מימי היותך ראש אופוזיציה במאבטחי השב"כ. ואנחנו לא קוראים בבלפור "בדם ואש את ביבי נגרש!" אלא שרים לך "ביבי הביתה." זה לא אותו הדבר. לא. לפני עשרים וחמש שנה נרצח פה ראש ממשלה מכוח ההסתה שאתה חוללת, לא התנצלת עליה – ומעולם לא הפסקת בה! דמעות התנין שהזלת השבוע בכנסת, שמאיימים עליך ועל משפחתך, אף הן הסתה גמורה! עכשיו, בזכות ההסתה שלך, ישנן אינספור תקריות של מכות רצח, ניסיונות דקירה וניסיונות דריסה, התזת גז פלפל ופגיעה במפגינים. חסר לך שייהרגו מפגינים הלילה בבלפור או בגשרים! וזה לא קורה משמאל. זה קורה מימין. זה בא ממחנה התומכים שלך ובעידודך!

הכוח הוא בידינו, נתניהו. אתה יודע זאת היטב. בבלפור, בכיכרות, בגשרים וגם במשגב. בכול מקום שאנחנו יוצאים אליו ומתקבצים בו. כי בכול מקום כזה אנחנו צועקים הננו. הננו כאן. לא תוכל למחות ולמחוק ולכבוש ולדחוק אותנו. אבל את הכוח האדיר הזה, את חוכמת הנוכחות האדירה הזאת של הצעירים השוטפים את רחובות ישראל, נוביל כולנו, כאיש וכאישה אחת, על זקנינו ועל טפנו, במכוניות וברגל, בשם החוק. לא נגדו. אתה מבוהל מן המחאה נגדך, אבל ממשיך בהסתה, בפילוג ובשיסוי, כי אתה יודע – אנחנו בחרנו להתנגד לך, לשחיתות ולעוול שאתה מייצג, באורחות חייך ובדרכי שלטונך, במוצא פיך ובדרכיך הפוליטיות, רק במסגרת החוק.

אנחנו לא נפגע לעולם במוסדות הדמוקרטיה ובשלטון החוק. אנחנו לא נפזר גולות לרגלי הסוסים של פרשי המשטרה, למרות שהם רומסים מפגינים. לא נעלה במשאיות על משכן הכנסת ומעון ראש הממשלה ולא נבוא לעקור בידיים את הגדרות המקיפות אותך. לא נחלק אלות ומכלי גז מדמיע למפגינים בגשרים, ולא נחתוך בקטרים את האזיקונים הקושרים את מחסומי המשטרה במכלאות שהיא מציבה לנו, דוחקת אותנו לתאי שטח צרים ומסכנת בזה את חיינו. לא נהפוך ניידות, אוטובוסים של עצורים ומכת"זיות, למרות מאות מעצרי השווא והזרנוקים המסוכנים, המשפילים, שהתיזו עלינו. לא נלך אחרי ארון מתים בהפגנה, לא נפסוק דין רודף ולא נקרא לרצח ראש ממשלה! לא ננקוט בדברים האלה, כי אנחנו שומרי חוק. בחרנו בהפגנות, במאמרים, בסרטונים, ביוזמות פוליטיות ובלחץ על חברי הכנסת, כי אנחנו לא רוצים לדרדר את ישראל לאנרכיה. האנרכיה, נתניהו, כולה בצד שלך.

מטחנות הצדק טוחנות לאט. בעיקר כששמים להן מקלות בגלגלים. אבל אנחנו נמשיך להיאבק. על שוויון, על חירות, על צדק, על ערבות הדדית! על נשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית. נמשיך במסע האלונקות שלנו. נצא לרחובות, לכיכרות ולגשרים, בכול מזג אוויר. נמשיך בשיירות ובצעדות, במגפונים ובזמבורות, בשירים ובמנגינות, במופעי רחוב  ובכול דרך חוקית אחרת עד שננצח!  עד שתלך מכאן!

אל תטעה בנו, נתניהו. אמנם, המחאה שלנו היא סטיכית, לא מאורגנת, בלי הנהגה. אבל בדיוק מכאן כוחה ונחישותה, היצירתיות שלה והתמדתה. בחרנו לבטא את הכאב והזעם שלנו בצורה חוקית. בחרנו לתעל את הכאב והזעם שלנו לחזונות של תקווה. אחרי שתתפטר, אחרי שתלך מכאן לבית הכלא, או למעון המרווח שמיליונר שכמוך יכול להרשות לעצמו, אנחנו נישאר לנקות אחריך, לבנות מה שהחרבת. אנחנו נבנה ישראל חדשה!

מפה, מגוש משגב, גוש הישובים היהודי-ערבי, שתושביו חיים ביחסי דו-קיום, מפרנסים איש את רעהו ושומרים איש על כבוד רעהו, מפה, מן הגליל המממש את חזון הערבות ההדדית, השוויון והדמוקרטיה, כפי שראוי להיות בארץ כולה, אנו קוראים לך – בשם משפחות הנרצחים בחברה הערבית ובשם הנשים המוכות והרצוחות בידי בעליהן, בשם הילדים שאיבדו ארוחה חמה יחידה ליום, בשם המובטלים ובעלי העסקים שאין להם כסף לשים אוכל על שולחן ביתם, בשם האומנים והיוצרים, אנשי ההפקה ואנשי הלילה שחיסלת להם את היצירה ואת הפרנסה, בשם האבות ההומואים, שצריכים למשכן את חייהם כדי להביא ילדים לעולם ובשם האימהות הלסביות שאימהותן לא מוכרת, בשם הטרנסיות הנרדפות ובשם ילדי הפונדקאות שאינם מוכרים כיהודים, בשם החרדים שהמשטרה רודפת ובשם החילונים שביזית את מורשתם בהחדרת הדתה בשיעורי מורשת, בשם העובדים הסוציאליים המטפלים בארבע מאות תיקים ובשם אחיות בתי החולים וקופות החולים, הקורסות תחת עמלן – לך, נתניהו! הרפה מאתנו! לך מכאן, עם אשתך ובנך וסייעניך. אנחנו לא נחדל מן המחאה עד ששותפיך לקואליציה, חבריך בליכוד או בית המשפט, יקיאו אותך מקרבנו. כי אתה הייאוש, אתה האנרכיה, אתה החורבן! ואנחנו החזון, אנחנו ההגשמה, אנחנו התקווה!

לאחרונה חידשו ארבע זמרות שחקניות את שירו של אריק איינשטיין, למילותיו של יהונתן גפן. "אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי/ והכל היה פשוט נפלא עד שהגעתי," הן שרות, וקורעות את הלב בקינתן. כאן, היום, בעצרת המחאה במשגב, אנחנו מחליפים את המלים של הפזמון הנוסטלגי ומלא הכאב הזה. בזכות הוותיקים, היוצאים להפגין נגדך עם הליכונים וכיסאות גלגלים, בזכות הדור הצעיר, המודע, הנפלא ומלא הכוונה, השוטף את רחובות הערים, בזכות הילדים שלנו, המחזיקים שלטים נגדך וכבר למדו את הקריאות ואת השירים, אנחנו שרים: אומרים שעכשיו פה שמח כיוון שנולדתי,/ והכל יהיה נפלא כיוון שהגעתי./ אמרו שפעם היה כאן חלום נהדר/ ועכשיו זה חלום מעודכן על מחר./ אחרי כול יום ישנו מחר./ אז בוא נביא את המחר!"

 

 

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button