אקטואליהארגוניםבידוד במשבר הקורונהדעותמשטרת ישראל

הדף היומי (81). משטרה פיקחית. אבל לא חכמה.

כשלמדתי סוציולוגיה בתיכון רוטברג ברמת השרון, הסביר לנו המורה הבלתי-נשכח ניסים, מהי מהותו של שסתום לחץ. אחת הדוגמאות שנתן הייתה הזכות להפגין. כאשר נקלעים האזרחים לתעוקה נפשית קשה, לפער עמוק בין רצונם וחירותם לבין צווי השלטון, ערכיו ואופן התנהלותו, ההפגנה היא דרך לבטא את הלחץ הזה וגם למנוע ממנו לצאת באפיקים אלימים יותר.

בימים אלה, שבהם ממשלת ישראל מחוללת עירוב מוחלט ומכוון בין תקנות החירום שמגפת הקורונה מצריכה, או לא, כמו ריחוק חברתי, חבישת מסכות וכדומה – לבין חוקים לשלילת חירותם של אזרחים, כמו חוק תקנות לשעת חירום ונגזרותיו, וכאשר היא מנסה לשלול סופית את חירות של הפלסטינים, לספחם אלינו ולהפכם לווסאלים במדינת אפרטהייד, עוצמת הלחץ הפנימי שחש וחשה כול מי שערכיהם, אורח חייהם ואמונותיהם עומדים בסכנה, היא רבה שבעתיים.

בזמן כזה טוב ונכון לאפשר לאזרחים לבטא את זעמם. על אחת כמה וכמה, כאשר למעלה ממיליון אזרחים, ואני ביניהם, מרגישים שנבגדו ורומו, שקולותיהם נגזלו מהם, ועמם יכולתם להשפיע על הרכב הממשלה ועל זהות השלטון ומעשיו.

מורכבות זו החריפה והפכה אקוטית עם סמיכות הירצחו של ג'יימס פלויד בידי שוטר בארה"ב, וגל המחאה שחוללה שם, לבין רציחתו של איאד אלחאלאק, צעיר פלסטיני אוטיסט, בידי שוטר ישראלי.

שר המשטרה החדש, אמיר אוחנה, זיהה את הפוטנציאל הנפיץ של סמיכות המקרים הללו, ולכן הביע אמש, מעל במת הכנסת, את תנחומיו למשפחת אלחאלאק, והוסיף: "אם אנחנו נקרא לציבור לא להתנהג באלימות אני מקווה שזה גם ייפול על אוזניים קשובות. אבל לא לנסות ולהביא לכאן את מיניאפוליס, את הפרעות והפוגרומים. אני חושב שאנחנו במצב טוב יותר. אנחנו צריכים לשמור על החיים המשותפים בינינו".

אני מאד מקווה שמשטרת ישראל לא תרגמה את דברי השר אמש כפשוטם, ושאבה מהם את ההשראה לאיסור המטופש שאסרה על צעדת היהודים וערבים, שתוכננה נגד הסיפוח, במוצאי שבת בשעה בערב, ממוזיאון תל אביב לכיכר רבין, ואף אסרה על פרסום האירוע ברשתות החברתיות. המשטרה אסרה על קיום תהלוכות "כי בימים אלה לא ניתן לקיים תהלוכות, שכן צו בריאות העם אוסר על כך." אבל על פי פסיקת בג"צ המשטרה כלל אינה יכולה לאסור על הפגנות, או על פרסומן ברבים. עליה רק לשמור על הסדר הציבורי.

משטרת ישראל נקלעה למקום הרע הזה שלא במקרה. על פי טיוטת החוק לשעת חירום, האכיפה של תקנות החירום מוטלת על משטרת ישראל. וגם אם הנוסח הסופי של החוק טרם גובש וטרם הועלה להצבעה, רוחו כבר ניכרת בתגובת המשטרה לעיתון 'הארץ' בנוגע לאיסור ההפגנה: "המשטרה מאפשרת ותמשיך לאפשר קיומן של מחאות שיעמדו בתקנות, לא ישבשו את המאבק בנגיף הקורונה ולא יפגעו בשלום הציבור ובריאותו".

מרשות אכיפה של חוק וסדר, השומרת על ביטחון האזרחים והסדר הציבורי במדינה, הפכה ממשלת הרודנות של ראש הממשלה הנבצר את משטרת ישראל לגוף השומר על בריאות הציבור. אך במצב שבו ציבור רב ועצום מבקש לצאת להפגין, בהפגנה המאורגנת על ידי קואליציה של עשרות ארגונים, מתנגשים תפקידיה השונים של המשטרה בעת הזאת. ומכיוון שבראשה עומד כעת שר שנוי במחלוקת, הנתפס כפי שמשרת את האינטרסים של ראש הממשלה הנבצר, המילכוד כאן חמור שבעתיים.

טוב תעשה משטרת ישראל אם תחזור בה מן האיסור לקיים את ההפגנה נגד הסיפוח ובעד הדמוקרטיה במוצאי שבת בכיכר רבין. טוב אם תסתפק רק בפרישת כוחות מסביב לכיכר וברחובות הסמוכים, כדי לשמור על הסדר, וכדי למנוע אלימות. יהיה רע מאד אם המשטרה תחליט לעשות יותר מזה, להיכנס ראש בראש עם המפגינים, לנסות לצמצם את כמות המגיעים לכיכר וסביבותיה או לדלל אותה. זה עלול להביא למרד, שאיש אינו יכול לצפות את תוצאותיו. התנהגותה של המשטרה במוצאי שבת בכיכר היא שתקבע אם זו משטרה חכמה, או פקחית. שכן, כידוע, ההבדל בין חכם לפיקח הוא, שהחכם יודע לצאת מצרות, שפיקח לא היה נכנס אליהן.

סיפוח השטחים הכבושים, כולם או מקצם, למדינת ישראל, יחסל את חזון שתי המדינות, יוסיף על תושבי ישראל עוד שניים וחצי מיליון פלסטינים, יגרום למרחץ דמים ברחובות ישראל, לתופעה המונית של סרבנות מוצדקת לשרת בצבא, לקריסה כלכלית בשל עלויות של 406-0 מיליארד שקל בשנה, כדי לנסות לתחזק את הסיפוח הזה, ולהיהפכותה של ישראל למדינת אפרטהייד, שמחצית מתושביה (הפלסטינים) לא ייהנו בה מזכויות שוות, כמו הזכות לבחור ולהיבחר, והזכות לשוויון.

המפגינים שיבואו בהמוניהם לכיכר במוצאי שבת יגיעו מכול קצווי הארץ. כולם אוהבי ישראל, כולם שירתו בצבא, כולם רואים בישראל את ביתם ואת מולדתם, וכולם ייצאו להילחם, בכיכר, על צביונה של ישראל ועל מעמדה הבינלאומי, על טבעה כחברה ועל גורל אזרחיה. כול המפגינים הללו יעשו כן גם מפני שהם חשים שמפלגת 'חוסן לישראל' גנבה את קולותיהם, ועושה בהם שימוש נפשע בקידום הסיפוח, שיהפוך את ישראל למקום אפל.

למשטרת ישראל אסור לפגוע במפגינים, להתחכך בהם או ליצור נקודות התנגשות עמם. ושר המשטרה, אמיר אוחנה, ייטיב לעשות אם ינחה ברוח הכלה זאת את שוטרי מרחב תל אביב ובכלל.

לבסוף, ההפגנה בכיכר רבין היא חשובה, מהותית. אך חשובה ממנה היא ההפגנה המתמדת, יום אחר יום, 24 שעות ביממה, מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. רק התמדה בהפגנות ובמשמרות המחאה מול הבית הזה תביא, בסופו של דבר, לקריסת שלטונו של ראש הממשלה הנבצר. כי, כמו שאנו זוכרים היטב מפרק ו' בספר יהושע, צריך להקיף את מעון ראש הממשלה הנבצר שבע פעמים, עם שופרות, עד שיפול.

"א וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:  אֵין יוֹצֵא, וְאֵין בָּא.  {ס}  ב וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ, אֶת-יְרִיחוֹ וְאֶת-מַלְכָּהּ–גִּבּוֹרֵי, הֶחָיִל.  ג וְסַבֹּתֶם אֶת-הָעִיר, כֹּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה–הַקֵּיף אֶת-הָעִיר, פַּעַם אֶחָת; כֹּה תַעֲשֶׂה, שֵׁשֶׁת יָמִים.  ד וְשִׁבְעָה כֹהֲנִים יִשְׂאוּ שִׁבְעָה שׁוֹפְרוֹת הַיּוֹבְלִים, לִפְנֵי הָאָרוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, תָּסֹבּוּ אֶת-הָעִיר שֶׁבַע פְּעָמִים; וְהַכֹּהֲנִים, יִתְקְעוּ בַּשּׁוֹפָרוֹת.  ה וְהָיָה בִּמְשֹׁךְ בְּקֶרֶן הַיּוֹבֵל, בשמעכם (כְּשָׁמְעֲכֶם) אֶת-קוֹל הַשּׁוֹפָר, יָרִיעוּ כָל-הָעָם, תְּרוּעָה גְדוֹלָה; וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר, תַּחְתֶּיהָ, וְעָלוּ הָעָם, אִישׁ נֶגְדּוֹ."

בימים האחרונים עלו אמני ישראל לרחוב בלפור, להזדהות עם שאול מהבארבי, וקיימו שם הופעות רחוב מאולתרות. אלה השופרות והקרנות שיפילו את שלטון נתניהו. עלינו רק להתמיד בכך. הכול לפי החוק, כמובן. אבל בעיקר שם.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button