אקטואליה

צמצום עילת הסבירות – מפתח הגנבים של נתניהו. או: בעילה בהסכמה.

התנגדות ושמחות אחרות (76).

     אני רוצה לבקש מכם משהו. בנחמדות. קחו את צרור המפתחות שלכם, מפתח הבית, מפתח המכונית, מפתח הכספת אם יש לכם כזו – תלו אותו על גדר ביתכם או על קיר תיבות הדואר בכניסה לבניין הדירות שלכם, בצירוף הפתק 'שי חינם לפורץ הנדיב.' מה, לא תעשו את זה? דחילק, אין לכם רחמים בלב? ואללה, אתם לא בני אדם. אתם מנוולים.

     פעם, לפני שנים רבות, כשמנעולי הדלתות בישראל היו כולם זהים, מנעולי 'חור' ולא מנעולי צילינדר, היה קל מאוד לפרוץ לבית. כול מה שהיית צריך לעשות הוא להכין 'מפתח אפס,' כזה ששן הפתיחה שלו משויפת לגמרי. מפתח כזה היה פותח כול דלת. מאז השתכללנו. בכול דלת מותקנים מנעולי צילינדר. ואחרי שהתברר איך לפרוץ גם אותם נוספו עליהם המצאות נוספות. פלדלת, מצלמות אבטחה, מערכות אזעקה ועוד.

     צמצום עילת הסבירות, הסעיף הראשון שבחרה קואליציית החושך בראשות הנאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים לקדם, במסגרת ההפיכה המשטרית, היא מפתח אפס. לכאורה מדובר בחוק הכי פחות מאיים (מול פסקת ההתגברות, למשל), בתיקון, ב'צמצום' בלבד של עמימות הקיימת כעת בכול הנוגע להגדרתה של עילת הסבירות. למעשה, מדובר במפתח גנבים, שיאפשר לממשלת החורבן ולקואליציית האימים מתוכה קמה לעשות ככול העולה על רוחה. במלים אחרות, צמצום עילת הסבירות היא מלבוש אחר לפסקת ההתגברות, רק מבלי להטיל אימה.

     אם יחוקק צמצום עילת הסבירות ירד מעל הממשלה אחד ממנגנוני הפיקוח של מערכת המשפט. כך תוכל הממשלה להשיב אל שורותיה כשר את העבריין המורשע, אריה דרעי, כדי שיוכל לשים את ידיו הפושעות על קופת המדינה, כך תוכל הממשלה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה, המכבידה כביכול בפיקוח שלה על פעולות הממשלה, ובפועל מונעת ממנה את ההשתלחות חסרת הרסן באזרחיה, כך תוכל הממשלה להכשיר את מהלך הפיטורין הנרחב של ראשת רשות החברות ושל חברי דירקטוריונים שמניע חבר הכנסת דוד אמסלם ולהכניס תחתיהם את אנשי שלומה. למעשה, מרגע שתצומצם עילת הסבירות תקבל הממשלה לידיה מפתח אפס, שיאפשר לה לעשות ככול העולה על רוחה, לא רק במישור הפעילות הממשלתית אלא גם כלפי כול אזרח.

     עילת הסבירות, מסבירה ויקיפדיה, היא אחד מהעקרונות בתחום המשפט הציבורי המאפשרים לבתי משפט להפעיל ביקורת שיפוטית כדי לפסול החלטה או פעולה של רשות מינהלית (הממשלה או אחת מזרועותיה, או רשות מקומית. היא פותחה במשפט הבריטי, ושורשיה בכלל 'מבחן השכל הישר', שבתי המשפט בבריטניה השתמשו בו כבר מהמאה ה-16, כעילה לפסילה של פעולה מנהלית של הממשלה או אחת מזרועותיה. 'אי סבירות' שימשה במשמעויות שונות בדין: חריגה מסמכות של רשות מסוימת, אך גם פגיעה בזכויות אדם מוגנות, אפליה, שקילת שיקולים זרים ועוד. השימוש בעילת אי הסבירות הביא לביטולה של המועצה לצנזורה של סרטים ומחזות בישראל, לכינון יחסים דיפלומטיים עם גרמניה, להכרה של עיריית תל אביב  במוסד חינוך אנתרופוסופי במסגרת החינוך הממלכתי, לביטול מינויו של איש השב"כ לשעבר יוסי גינוסר למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בשל חלקו בפרשת קו 300 ובפרשת עיזאת נאפסו. השימוש בעילת הסבירות גם הכריח את רה"מ יצחק רבין ז"ל לפטר את השר אריה דרעי ואת סגן השר פנחסי אחרי שהוגשו נגדם כתבי אישום, לאיסור המינוי של יואל לביא לתפקיד מנהל מינהל מקרקעי ישראל אחרי התבטאויותיו נגד הציבור הערבי ולביטול מינוי של אריה דרעי כשר בממשלת החורבן. מכוח עילת הסבירות הכריח בג"צ את הפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין פלילי את אלוף-משנה יהודה מאיר בשל מעורבותו בהכאתם של עצורים פלסטינים בימיה הראשונים של האינתיפאדה הראשונה, ואת היועץ המשפטי לממשלה יוסף חריש  להעמיד לדין את בכירי מערכת הבנקאות בישראל שהיו מעורבים במשבר מניות הבנקים, להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו בגין התבטאויות הגזעניות והפוליטיות, ועוד.

     בזכות עילת הסבירות חייב בג"צ את שר הביטחון לשנות את הכיתוב על מצבות הנופלים, ולמגן כיתות ד' ומעלה באזור הדרום,  וחייב את המועצה המקומית כפר ורדים להקים מקווה בתחומה, למען תושבות המקפידות על טבילה, הכריח את שר הביטחון  אביגדור ליברמן להכניס לישראל את המשתתפים הפלסטינים בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני שכניסתם אושרה ביטחונית, ועוד ועוד.

     אגלה לכם משהו. בהיותי נער, יעץ לי פעם חברי הטוב והמנוסה – עשה כול שתוכל כדי להכניס את ידך, ולכול הפחות אצבע אחת, מתחת לקו החגורה של נערה, ולמשש במפשעתה. מרגע שהגעת לנקודת העונג שלה, אתה אוחז במפתח לכיבושה כליל. מאותו רגע היא כמו שבויה בידך. סלחו לי על הקונוטציה, אבל צמצום עילת הסבירות הוא המשחק המקדים של הדיקטטורה. לאפשר לרודן ולחבורת קושרי הקשר שלו את צמצום עילת הסבירות זה כמו לתת לאנס מורשע לרדת באצבעו אל מתחת לקו החגורה של הדמוקרטיה.

לכו תסבירו אחר כך שזה היה אונס, לא בעילה בהסכמה.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button