אקטואליה

שעת השין של המרי האזרחי מתקרבת.

החיים, הכתיבה, הספרות ומה שביניהם (242).

     אנשים רבים שואלים אותי בימים האחרונים, בעקבות הפוסטים שאני כותב, למה מחכים, מדוע ארגוני המחאה לא יוצאים עדיין לדרך, למחאה הגדולה ביותר שתשטוף את המדינה. ניסיתי לשוחח על כך עם כמה מראשי.ות המחאה, וממה שהבנתי, כולם מחכים לסנטימנט הנכון, לדבר הנכון שידליק את המחאה הגדולה.

     הציפייה לסנטימנט הנכון בנויה על הנחת יסוד, לפיה הממשלה החדשה תעשה איזה צעד, שירעיד את אמות הסיפים, או תפגע במישהו/י או בקהילה מסוימת פגיעה כה אנושה, עד שלא ניתן יהיה לעמוד מן הצד, וזה יסחף רבים ורבות לצאת לרחובות. אמנם, מחאת בלפור התפוצצה ביום שבו שוטרים אסרו בקשיחות את אמיר השכל וכרמי גילון וחבריהם, בבלפור. אך יש לזכור כי המחאה הזאת התחילה בצעדתו של אדם אמיץ אחד, אמיר השכל, אל מעון ראש הממשלה.

     יתר על כן, כולנו מצפים לבליץ חקיקה אנטי דמוקרטית, שתפוצץ כאן את הכול. אבל בה-במידה ייתכן, שהממשלה החדשה תעבוד בשיטת הסלמי, תבשל את הצפרדע לאט. קודם כול תבטל בחקיקה את עברת הקלון ואת יסוד הסבירות, מה שיאפשר למנות את אריה דרעי לשר, ובהתאם את סיום המשא ומתן הקואליציוני ואת הקמת הממשלה.

     אחרי כן תתחיל בשינויים המבניים שלה – הזזת שש עשרה פלוגות מג"ב מפיקוד צה"ל לפיקוד של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, הקמת משמר לאומי, העברת כל ארגוני החברה האזרחית לידי אבי מעוז במשרד ראש הממשלה, העברת המנהל האזרחי לידי בצלאל סמוטריץ', ורק אז, או במקביל לזה – תפתח הכנסת בהליכי החקיקה שנועדו לשבור את כוחו של בג"צ, לרמוס את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לשלול מכולנו את הזכות על גופנו ועל חיינו, את חופש הביטוי וחופש ההתארגנות והמחאה.

     תהא אשר תהיה פעולת החקיקה האנטי דמוקרטית הראשונה של הכנסת החדשה – זו בעיניי תהיה שעת השין ליציאה למאבק. עצם קבלת המנדט בידי נאשם בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים היא חרפה, אבל זו הוכשרה על ידי בג"צ, ושינוי עברת הקלון ויסוד הסבירות כדי להכשיר את דרכו של עבריין מורשע לממשלה הוא מעשה נבלה. גם הקמת ממשלה, הנשענת על כוחות הימין המשיחי קיצוני ועל תומכי הכהניזם היא מעשה תועבה. למרבה הצער, כול אלה עדיין נכללים בגדר הכרעת הבוחר. הבוחר בחר, והממשלה תוקם ותושבע.

      אך מרגע שהממשלה וכנסת ישראל יפנו נגד הדמוקרטיה, יכרסמו ביסודות הדמוקרטיה באמצעות חקיקה, זו תהיה שעת השין לתחילת המחאה. והפעם, זו לא תהיה מחאה כמו מחאת בלפור. זה יהיה אי ציות אזרחי נרחב.

     אומר, אם כן, במפורש – היום שבו יועלו החוקים על פסקת ההתגברות, חוק יסוד החקיקה, חוק הגיור לוועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת לקריאה ראשונה – הוא היום שבו על רבבות חברי וחברות הארגונים האזרחיים לעלות לירושלים ולצור על הכנסת. בלי אלימות כמובן. אך כך שלא יהיה יוצא ולא יהיה בא בשעריה. זה היום שבו המוחים צריכים להיכנס לכלי רכב, להניף כל אחד ואחת את דגל הקהילה או הארגון האזרחי המייצג אותו ואותה – ולנסוע באיטיות מרובה בכול כבישי ישראל בואכה ירושלים. ואם יש צורך גם לעצור בצד הדרך כדי לתקן תקר, לבדוק מים, או לעשות כול פעולה חוקית ומסתברת אחרת, שתביא להאטה.

      היום הזה הוא היום שבו כול אדם שיש לו מצפון אזרחי ומוסר אנושי צריך להיעדר ממקום עבודתו, בכול תואנה. תהיו כולכם חולים ביום הזה. תיתקעו בבית, צאו לרחוב. אל תלכו לעבודה. זה גם היום שבו רצוי שכול המפגינים יעשו שביתות שבת מסביב למוסדות המפלים אותם. אף אחד לא אמר שאסור לכם לנוח לשעה קלה על מדרגות הרבנות בתל אביב. באלפים. ואם גוירתם בגיור רפורמי או קונסרבטיבי, אז רצוי עם הילדים וכל המשפחה.

     אף אחד גם לא אוסר עליכם להתפלל בפומבי. באלפים. במקום הנכון בעיניכם לומר בו תפילה רפורמית לשלום ישראל, ואף אחד לא אסר על הומואים ולסביות עטופי דגלי גאווה ללכת לסיור לימודי בלב השכונות החרדיות כדי להפגין נראות.

     זהו בדיוק גם היום שבו יהיה על ראש הממשלה היוצא, מר יאיר לפיד, על מנהיגי מפלגות השינוי, בני גנץ, מרב מיכאלי, אביגדור ליברמן ואחרים – לצאת ממשכן הכנסת, לעמוד שלובי ידיים בשורה הראשונה של המפגינים ולעמוד עמם עמידה לעומתית מול הכנסת. תמונה כזו היה משמעותית מאד להצתת המחאה ולפרסומה בכלי התקשורת בארץ ובעולם.

     מרי אזרחי נרחב, אי ציות אזרחי, אסור לו שיתנהל באלימות. שכן לא משיבים באלימות על אלימות המשטר, ולא נותנים בכך סיבה למשטר לכלוא אותנו. מרי אזרחי גם אסור שיהיה כרוך בפגיעה ברכוש. לא שריפת מבנים ומכוניות ופחי זבל. אנחנו לא חוליגנים. אבל כדאי לברר עם ייעוץ משפטי מתאים מהו הדין בנוגע לשריפת צמיגים ישנים, שאין בה משום השחתת רכוש.

     מרי אזרחי אסור שיהיה כרוך במעבר על החוק. לא חסימת כבישים, לא הפרעת הסדר הציבורי בצורה אלימה. אל תעשו שום דבר בלי יעוץ משפטי, ובלי גיבוי משפטי. אבל בהחלט מותר לנו להפגין נראות בעצם גופנו, באלפים, ברבבות, עם דגלי גאווה ועם טליתות ותפילין וכיפות של רפורמים וקונסרבטיבים, טרנסים וטרנסיות ואבות גאים עם ילדיהם בעגלות, חברי הקואליציות היהודיות-ערביות ועוד. מותר לנו להפגין נראות, מותר לנו להתריס, מותר לנו להחליט על האטה. האטה גדולה, שיטתית, מכוונת, בכל תהליכי החיים, העבודה והייצור, האטה בתנועה במרחב הציבורי, האטה בכל דבר. כל הפעולות הללו נועדו לדבר אחד – להעמיד באופן גלוי את המתח בין חירויות האדם וזכויות האזרח לבין הפעולות הלא מוסריות והלא חוקתיות של הכנסת ושל הממשלה, אם וכאשר תהיינה כאלה.

     תחילת החקיקה היא שעת השין. הקהילה הלהט"בית כבר פתחה מטה מחאה ומתארגנת. כדאי שכול קהילה וכל ארגון אזרחי יעשו אותו הדבר, כי אין לנו זמן. שעת השין יכולה לבוא גם בעוד ימים ספורים בלבד.

     הדברים הללו מייצגים את דעתי בלבד ועברו ייעוץ משפטי.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

2 תגובות

  1. חשוב לזכור שהמכון הישראלי לדמוקרטיה יצא נגד מרי אזרחי בצורה תקיפה:
    "…משום שהוא מדגים לכל חלקי החברה הישראלית המשוסעת את האפשרות של מרי אזרחי כדרך לכיפוף שלטון החוק. בכך מוסר מחסום מנטאלי בפני הסלמה מפחידה במלחמת התרבות הישראלית. זוהי חתירה תחת עצם היכולת שלנו לחיות מתוך מחלוקת, אך תוך הסכמה על כללי משחק, שבמרכזם שלטון החוק. אפשר שהרב ינצח בקרב, אבל הוא והציבור שלו, כמו כל החברה הישראלית, עלולים להפסיד במלחמה."

    https://www.idi.org.il/articles/32695

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button