התקשורת החדשה

הדף היומי (260). הבינה המלאכותית של פייסבוק, התקינות הפוליטית והטיפשות.

בינה מלאכותית זה דבר חשוב. היא משנה ועוד עתידה לשנות את העולם. אבל הבעיה איתה היא, שהיא מלאכותית. היא מחליטה החלטות על סמך הנתונים המוזנים אליה, ואין לה את יכולת החשיבה העצמאית, היצירתית והמשוחררת של בן או בת אנוש.

בדברים הללו אין חדש. אבל בהשתמעויות שלהם דווקא כן. פייסבוק מתנהלת על בסיס בינה מלאכותית. היא סורקת את הרשת החברתית, מנטרת אותה ומרחיקה ממנה אלמנטים חשודים. בהיותה הרשת החברתית הגדולה בתבל גם חשוב שתעשה כן. הרבה מהפכות, תמורות חברתיות ושינויים פוליטיים מונעים באמצעות פרסום פוסטים ומודעות בפייסבוק, כמו גם פעילות של קבוצות לא סימפטיות. לכן הבקרה על כך חשובה מאד.

אבל משהו התקלקל לפייסבוק בדרך למימוש הכוונות הטובות שלה. לאחרונה נתקלתי בזה שוב ושוב. למשל, הבינה המלאכותית של פייסבוק מזהה כול תמונה ובה יש עירום, ולו חלקי, כתמונה מגונה, שיש בה רמיזות מיניות, ואם לתמונה או לכיתוב שלה צמודות גם המלים 'הומוסקסואל,' 'לסבית', 'טרנסג'נדר' או 'להט"ב' היא מסירה אותה מיד. רק מה לעשות, שבית ההוצאה שלי, "שופרא לספרות יפה," מוציא לאור ספרות לקהילה הלהטב"קית? ומה לעשות שבכריכות הספרים של בית ההוצאה מופיעות לא אחת תמונות עירום, כחלק מהנכחה ומנראות של הקהילה? ובכן, אין מה לעשות. פייסבוק דחתה את רוב הכותרים של בית ההוצאה שלי מחנות הספרים האינטרנטית, שפתחתי כדף עסקי בפייסבוק, וכך מסכלת את מכירתם.

בדוגמה נוספת נתקלתי בימים האחרונים. שכרתי קמפיינרית, חברה, המתמחה בקמפיינים ברשתות החברתיות, כדי שתקדם מודעות פרסום בתשלום על סדנאות הכתיבה שלי. למרבה הפלא, המודעות נדחו פעם אחר פעם, משתי סיבות. פוליטית וחשש לתרמית. פייסבוק מזהה אותי כאדם פוליטי, אף על פי שאינני מכהן בשום תפקיד פוליטי, אלא אני אקטיביסט פוליטי וחברתי. זה הספיק לה כדי 'לצבוע' כול מודעה שאני מפרסם בגוון פוליטי, ולדרוש ממני להזדהות במשלוח תצלום של תעודת הזהות שלי, וכך עשיתי, כדי שכול מודעה שאפיץ תבהיר, כי אני המשלם בעבורה.

את הבעיה הנוספת, החשש לתרמית, היה לנו קשה יותר לפתור. כאשר מפרסמים סדנת כתיבה, מבקשים מא.נשים להשאיר את פרטיהם להתקשרות. לא כרטיס אשראי, אני מדגיש, רק את פרטיהם. ובכל זאת, פייסבוק זיהתה את המודעות שלי כמודעות עם חשש לתרמית.

האמת היא שלא הבנו למה, ובפייסבוק אין אף אדם און ליין שיסביר לנו זאת. אבל רק כאשר הקמפיינרית שלי הורידה את 'זוכה פרס ראש הממשלה, הסופר אילן שיינפלד' והפכה את זה ל'הסופר אילן שיינפלד', המודעה אושרה. המסקנה היחידה היא, שפייסבוק זיהתה את 'זוכה פרס ראש הממשלה' כסוג של הפנייה פוליטית, של הזדהות כראש ממשלה וכתרמית.

ההתמודדות עם הבינה המלאכותית, שחברת פייסבוק מתנהלת אתה, היא סוג של משחק ניחושים. אתה מעלה משהו, הוא נדחה, ואז עליך לעשות אינספור ניסיונות שכתוב עד שזה מאושר. הצרה היא, שפייסבוק מעמידה בפניך מספר מוגבל של אפשרויות ערעור, ואחרי שמיצית אותן, במסגרת משחק הניחושים 'מה הבינה המלאכותית תאשר ומה לא' – לך חפש עם מי לדבר.

הקמפיינרית החברה עמלה קשות בימים האחרונים כדי ליישר ולאשר את כול המודעות, וכעת, תודה לאל, הן כבר מופיעות ברחבי הרשת. אבל לקינוח סיפרה לי, שסדרת מודעות של לקוח אחר שלה נדחתה, מפני שהופיעה בה המלה 'לבחור,' שהבינה המלאכותית שייכה אותה מייד ל'בחירות', ולפיכך לפוליטיקה, ודרשה את זיהוי המפרסם כאדם פוליטי, כפי שעשתה אתי.

אז אמנם, חשוב מאוד לנטר את הפעילות ברשתות החברתיות. אבל גם חשוב לעדכן את הבינה המלאכותית העושה זאת, וליצור זמינות גבוהה של אנשי ונשות תמיכה, שיוכלו לתת מענה למקרים הרבים כול כך, שבהם פייסבוק דוחה פרסומים בשל תקלות זיהוי של הבינה המלאכותית שלה. כי את ספרי הוצאת 'שופרא' כנראה לא אוכל למכור בחנות שפתחתי בפייסבוק, וחבל לי על כך. מדובר בהפסד גדול גם לי, וגם לחברת פייסבוק עצמה.

פייסבוק היא אחד הגופים הגדולים והעשירים בתבל, המוכר שירותים, ובו-בזמן היא גם אחד הגופים הגדולים והעשירים בתבל, שאינו מעמיד בני אדם נותני שירות ותומכי שירות למול הלקוחות, אלא מכונות. ומול מכונות, כמו שאומרת החברה שלי, תמיד נפסיד. למרבה הצער, זה נכון לא רק ברשתות החברתיות, אלא גם בתוצאות של מה שמתפרסם בהן.

מזה כמה שנים נמצא עורך הדין איתי לשם בדין ודברים מול פייסבוק, על מה שלטענתו הוא עסקת שוחד בין חברת פייסבוק לבין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. הדברים הללו מתבררים בצורה משפטית, ומכיוון שאינני מבין בהם דבר וחצי דבר גם לא אכנס אליהם. אבל מוטב שפייסבוק תשחרר את אזרחי ישראל מכללי התקינות הפוליטית של הבינה המלאכותית שלה, תעדכן את משמעויות השורשים של מלים עבריות, כדי שהבינה המלאכותית תבחין בין To choose לבין To elect או To vote, ובמקום להקשות על אזרחי ישראל, תעשה לביטול פרופילים מזויפים, המפיצים את המסרים השקריים של ראש ממשלתה.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button