אקטואליהבידוד במשבר הקורונהדעותהורות בגיל מבוגרהורים וילדיםחד הוריכתיבה יצירתיתפוליטיקה

הדף היומי (39). עצבים וסדר.

היום היה לי ברור, שאני חייב לחזור לעבודה יומית מתמדת, הן בפרנסה והן בכתיבה. הסברתי לילדים, כי משום כך, גם עליהם לשמור על סדר יום, להצטרף למעגל הלמידה און ליין, ולא להטריד אותי בכול רגע בשאלות ומענות. כדי לעזור להם בזה נכנסתי מיד אחרי שיחת הבוקר שלנו למפת הלמידה, שהכין ועיצב המחנך הנפלא שלהם, עופר, בשיתוף צוות בית ספר "הרכס." מפת הלמידה נחלקת על פי מרחבי הלמידה שלהם – שפה, חשבון, חינוך גופני, טבע, אמנות ובית. תחת כל מרחב למידה ישנם קישורים למצגות, לסרטים, לפעילויות שונות. את המצגות היה עלי להוריד למחשב, ולפתוח עם תוכנת פאואר פוינט. כול ילד צריך לבחור באילו פעילויות חובה ורשות הוא מבקש לעסוק, לכתוב זאת במערכת שעות ולהעביר למחנך לשם מעקב.

כדי להכין לילדים את יומם, ולאפשר לעצמי לעבוד, התחלתי בזה עוד לפני הכושר וארוחת הבוקר. הדפסתי להם את מערכת השעות הריקה שעליהם למלא, והתיישבתי להוריד מצגות למחשב. בעשר וחצי בבוקר, אחרי שעתיים וחצי של עבודה, מצאתי את עצמי בלי כושר ובלי אוכל, אחרי עשרות הורדות של המצגת וניסיון להפעילה על המחשב שלי והמחשבים של הילדים. לשווא. היא לא פעלה טוב, ואחרי כן נפתחה עם עימוד העברית במהופך, כך שלא היו יכולים לקרוא את הטקסט שקיבלו בשיעור עברית ולענות על השאלות הנוגעות בו. אפילו להדפיס את המצגת, כדי שיוכלו לעבוד עליה בתדפיס, לא הצלחתי. היא הודפסה עם שולי הטקסט חתוכים.

הרמתי ידיים. התקשרתי למחנך. הוא, בטובו, הסביר לי מה עלי לעשות. אך דבר לא הועיל, עד שהגענו להבנה, שתוכנת הפאואר פוינט המותקנת על המחשבים של הילדים לא תואמת את זו שהמצגות הוכנו בה. עלי להוריד תוכנה עדכנית. הוא סיפר לי, שכול הורה שיש לו ילד בבית הספר זכאי לקבל עותק חינם של מיקרוסופט אופיס. כעת עלי לחפש ולהתקין את זה, כדי שהמחר שלהם ייטב מן היום.

בשלב הזה כבר ירדתי מהפסים לגמרי. אני עובד עם מחשבים משנת 1984, ומחזיק מעצמי בר-אוריין בכול הנוגע בהם. אם אני מוציא את נשמתי על תפעול חומרי הלימוד שהכין בית הספר לילדים, ועוד בבית שיש בו ארבעה מחשבים, מה עושים הורים שאין להם יכולת עבודה עם מחשב, או מחשב אחד!? אז אמנם, המחנך שלנו קיים היום מפגש הורים ב'זום,' להסבר טכני על תפעול המצגת. שזה באמת מדהים מצדו. אך מה עושים כול ההורים האחרים בישראל?

התסכול מן ההתעסקות במחשב הביא אותי לתחושה עמוקה של חוסר אונים – ולזעם איום. הרגשתי שאני יוצא מדעתי, ותכף אתחיל לשבור את כול המחשבים וכלי החשמל בבית. כדי להירגע, עשיתי כושר ואכלתי, ואז ויתרתי לילדים על לימוד, שלחתי אותם להיות עם עצמם, ולמשך שעתיים ישבתי וערכתי את אחד הספרים שעלי לערוך לפרנסתנו.

כשסיימתי, נסעתי אתם לחנות כלי הבניין של פאהד במג'דל כרום. הבטחתי להם שנקים יחד את הברכה, כדי שיוכלו לפוג בה מן החום. אבל היה עלי לקנות מצע סינתטי לדשא כדי להעמידה עליו, ועצים להמשך בנייתו של הלול, ומשם לקניית מזון בכרמיאל.

בדרך מתובל לכביש 854 עמדו שני מחסומי משטרה, בשל הסגר על דיר אל עסד, ושחררו אותי רק כשהבהרתי שאני יורד לקניות וחוזר.

במהלך המסע הזה, הילדים כמובן נשארו כול הזמן במכונית, אני ירדתי ממנה רק עם מסכה וכפפות. אצל פאהד הייתי בהלם. אנשים מן הכפר נכנסו ויצאו מחנותו בלי מסכה ובלי כפפות, וגם בלי שמירת מרחק, כאילו לא שמעו על המגפה המתחוללת בעולם, וגם ובעיקר בכפרים השכנים. לכן, ודאי לי שההתפרצות הבאה תהיה במג'דל כרום.

אחרי שרכשתי שם גליל מצע לדשא – עצים ללול אי אפשר להשיג לא אצלם ולא בשום בית עסק אחר בסביבה – נמלטנו משם לכרמיאל. את הקניות אני עושה כעת לא בסניף של רמי לוי, שכבר כמה פעמים היו בו חולים, והתור בו ארוך מאד, אלא ב'טיב טעם,' שם קונים הרבה פחות אנשים, כולם עם מסכות וכפפות, וגם שומרים על ריחוק ביניהם.

עד שחזרנו הביתה כבר היה מאד חם, והילדים השתגעו והשתוללו זה עם זה. זה היה נורא. פשוט ברחתי מהם אל חדר העבודה שלי, כדי לסדר בו עוד חלק מן הארכיון, ובזה שקעתי – מלבד שנת הצהריים והטיפול בילדים – עד ליל.

אחר הצהריים צלצלתי לאבא שלי, וסיפרתי לו עד כמה נטרפה עלי דעתי. הוא אמר, שאני לא היחיד. שהורים רבים מרגישים כך כרגע. אחרי כן, בשיחת הזום המשפחתית, הבנתי שכולנו כבר מעבר לקצה גבול היכולת. אמנם, כול אחד מאתנו מוצא לעצמו דרך לצאת קצת החוצה, לאוויר הצח, אבל תחושת החנק של הסגר, הריחוק החברתי, הבעיות הכלכליות והילדים בבית, משפיעה על כולנו.

ברקע, במשך היום כולו, המשיכו לזרום הידיעות על פגישות המשא ומתן להרכבת קואליציה, והחלו לטפטף ברדיו וברשת סיפורי ניצולים. לא יכולתי לשאת את זה. חשבתי שאני משתגע. שיקימו כבר ממשלה, או ילכו לבחירות, העיקר שיסתמו את הפה, אמרתי לעצמי בלבי. אי אפשר לשאת את כול זה יחד. המגיפה, הקריסה החברתית-כלכלית, המשבר הפוליטי, וכעת גם יום השואה. מי בכלל יכול להכיל את כול זה.

בערב הודיעו על החתימה על ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלת חירום-אחדות לאומית. קראתי את כולו. מיד אחרי שסיימתי את קריאתו הבנתי, שההסכם הזה לא נועד להתממש. בג"צ לא יאפשר לבנימין נתניהו לקבל לידיו את המנדט להקמת ממשלה, וזה יביא לביטול ההסכם הזה. כול ייעודו של המשא ומתן הקואליציוני ושל ההסכם הוא לשמש כאליבי לגנץ, שעשה הכול כדי לשמור על אחדות, ואפילו פירק את מפלגתו לשם כך, ולביבי – שעשה הכול כדי להקים ממשלת חירום, אבל אויב העם, כביכול, בית הדין הגבוה לצדק, מונע ממנו לסייע לאזרחי ישראל במצוקתם.

במלים אחרות, ההסכם הזה בטל מרגע החתימה עליו. הוא ישמש רק ככלי לעימות פוליטי במערכת הבחירות הרביעית, שתתרחש בעוד 3-4 חודשים.

ואם אני טועה, ובג"צ יכשיר את השרץ, והממשלה תוקם, המחיר יהיה לא פחות נורא. נתניהו ימרר את חייו של גנץ, מדי יום ייצאו תדריכים מבית ראש הממשלה נגד ראש הממשלה המחליף, ואם העסק הזה ישרוד 18 חודשים, הוא יתפרק רגע לפני, כדי לאפשר לנתניהו לצאת למערכת בחירות, מול מי שהיה יריבו הפוליטי, וגומד והושחר בידיו בעצם המשא ומתן ואז בחודשי כהונתו תחתיו.

המזימה הושלמה. הקוראלס כבר הוצבו. עכשיו שישעטו השוורים של כחול לבן פנימה אל מול כידוני המטדורים של הליכוד.

בשידורי יום השואה כבר לא צפיתי. גם לא בטקס המיוחד שהכינו בני הנוער של תובל. אצפה בו ביום אחר. ביום כזה אני מעדיף לרוקן מגרות ארכיון, לשטוף אותן מאבק ולמיין ניירת.

מחרתיים יחול יום הולדתי השישים. המתנה שלי ליום הולדתי יהיה חדר עבודה מסודר, ארכיון שאדע היכן כול דבר נמצא בו – ורשימת המחזות, התסריטים, כתבי-היד והספרים שממתינים לי לפתחם, לסיימם ולהוציאם לאור, יחד עם תכנון רב-שנתי.

זו הדרך שלי לחדש בי תקווה, לזמן לי עתיד. אמנם, מחרתיים אכנס רשמית למועדון קבוצות הסיכון של משרד הבריאות, אבל על פי התחזיות של כול האסטרולוגיות, המתקשרות והידעונים שביקרתי אצלם אי פעם, צפויים לי חיים ארוכים. אז כדאי שאתכנן אותם קדימה. במלים ובמעשים.

לילה טוב.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך
Close
Call Now Button