Uncategorizedהוראת כתיבהיצירתיותכתיבה יצירתיתסדנאותסדנאותסדנאות כתיבהספרות מקורתהליך היצירהתודעת שגשוג

מתנה יפה קיבלתי לחג

לפני 17 שנים, אחרי שבית הקפה שלי נסגר, התדפקתי על דלתה של גלי מרץ דבי, שהייתה אז מנהלת "אסכולות", בית הספר ללימודי חוץ של האוניברסיטה הפתוחה. הצעתי לה סדנה לכתיבה יוצרת.

מאז עברו שנים. לימדתי ב"אסכולות" תל אביב וחיפה, גיבשתי תורת כתיבה משלי והנחלתי אותה לא/נשים רבים מאד, בספריות, במתנ"סים ובמכללות. ידעתי בזה, ועודני יודע בזה, הרבה ברכה. הנה מקצת מן הספרים שכתבו תלמידיי ותלמידותיי וכבר ראו אור. ישנם עוד רבים כאלה, שאינני זוכר, ועוד כאלה שראו אור בהפקה פרטית או מצויים בשלבי עריכה. גם ברגע זה, ישנם בסדנאות הפרטיות שלי לפחות 20 איש ואישה, שאני מלווה אותם/ן בכתיבת ספר, פרק אחרי פרק, מדי שבוע. אני זוכר את הדמויות של כולם/ן, את העלילות שלהם/ן, ומעורב בתהליך.

כיתוב כריכה לחנוכי

היבול המדהים הזה הוא רק חלק ממה שבאמת נכתב ופורסם. לא כלולים כאן עשרות ומאות הספרים שערכתי ו/או הוצאתי לאור.

זה עושה אותי מאושר. אנשים שבאים ללמוד אצלי כתיבה, ומתמידים בה, כותבים ספרים וגם מוציאים אותם לאור. זה משנה כליל את חייהם, וגם את חיי.

למרות ההצלחה האדירה הזאת, שלשום נודע לי בעקיפין, והיום הודיעו לי רשמית מ"אסכולות," שמכיוון שנרשמו רק 5 תלמידים לקורס שלי, שהיה אמור להיפתח בראשית נובמבר, הוא מבוטל. באותה הזדמנות גם נפרדו ממני לשלום. הם מתמקדים בקורסים ובהרצאות גדולות. לא מתאים להם סדנת כתיבה, אף על פי שהוסיפה ייחוד למקום, כך אמרו לי.

כך, אפוא, השאירו אותי מהיום להיום בלי פרנסה, כבר מאחרי החגים. זאת, מלבד הסדנאות הפרטיות שאני מעביר, הספרים שאני עורך ומוציא לאור ומפגשי הסופר שלי. במלים אחרות, אין לי מושג מניין נכנס לי כסף, כבר באוקטובר.

לקח לי 48 שעות כדי לקלוט את זה. לכתוב לא יכולתי, כמובן, אבל סידרתי את ארון הבגדים בחדר הילדים, ביליתי שעות בהתקנת אקס-בוקס לילדים, יחד אתם, ושתיתי בקבוק בירה. שזה דבר שאני עושה לעתים נדירות מאוד.

אחר כך נזכרתי בכול הנבואות של מרים בנימיני ועוד אסטרולוגים ואסטרולוגיות על כניסתו של אוראנוס למזל שור. אוראנוס הוא כוכב השינוי, והוא עובד חזק. חודשים ארוכים תהיתי איך יבוא לידי ביטוי השינוי הזה. חשבתי להקדים אותו בכניסה לפוליטיקה, אבל הכוכבים רצו בשבילי דברים אחרים, שכנראה עוד אינני יודע מה הם.

עכשיו הותירו אותי בלי פרנסה, כנראה כדי להראות לי איזו דרך חדשה.

למזלי, יש לי קרן פנסיה קטנה שחסכתי במהלך שנות עבודתי שם. תנובתה הדלה לא תיתן לי דבר בזקנתי העולצת. אבל הקרן בהחלט תעזור לי בחודשיים הקרובים. אחרי כן אלוהים גדול.

היום עשיתי רשימה ראשונית של רעיונות. ללמוד לתעודת הוראה, לבשל ולמכור אוכל הודי בהזמנה אישית, למלא מקום בבתי ספר יסודיים בשיעורי עברית והבנת הנקרא, לכתוב ביקורת שירה לעיתון נפוץ, לכתוב טור, להרים הדסטארט שבו אני מספר בגילוי לב שאני מגדל לבדי שני ילדים ונשארתי בלי פרנסה, ועם צורך לכתוב את הספר הבא שלי, לעשות בייביסיטר בישוב שאני גר בו,  לבקש השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי, לחזור לעבוד ביחסי ציבור, לקיים הדסטארט מכוון ספר ולא מכוון פרנסה, כמו על ספר ההורות שלי, לקרוא ולכתוב חוות דעת על כתבי יד של סופרים/ות חדשים/ות, לחפש ספרים לעריכה.

עוד לא ברור לי לאן זה הולך. כרגע, אני מעלה את זה לכאן כדי לשמוע רעיונות. בקרוב אעלה פוסט נפרד המבשר על סדנאות פרטיות חדשות בשירה ובסיפורת. אשמח לתגובות.

אילן.

מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button