דעותספרות מקורעריכהפוליטיקהתרבות עברית

הפרופסור העט על הפגרים

פעור-פה קראתי את מאמרו המתועב של פרופ' דן מירון, "שלושים למותו של עמוס עוז, כיצד יכול עמוס עוז להורות דרך למישהו?", שנדפס היום במוסף 'תרבות וספרות' של "הארץ," בעריכת בני ציפר. המאמר הזה מתועב לא רק מצד תזמונו, בקושי עברו שלושים יום מאז פטירתו של עמוס, וזהו כבר המאמר השני ב"הארץ" החותר תחת מעמדו – אלא בשל תוכנו.

במאמר רחב-יריעה זה, המפגין, כמו במאמרים אחרים של כותבו, את עומק ורוחב ידיעתו בספרות העברית, מחסל מירון את מורשתו של עמוס עוז, הן כסופר והן כמסאי. הוא טוען לחוסר אחידות אסתטי ביצירתו, לחוסר התפתחות ביצירתו, לכתיבה רגשנית ונטולת אקספרימנטליות, ומעטר את טיעוניו בשלל דימויים מבאישים וב'פנינים' כגון "בכתיבתו של עוז מתגלה בעודפים התיאוריים, בסגנון העברי המשובח, החגיגי והפרחוני, הנעשה בלתי נסבל כשהמחבר מפמפם לתוכו גם מידות גדושות של דבש לירי" , או "מבחינת התחדשותו של הז'אנר הרומאניסטי כשלעצמו — תרומתו מינימלית; ועובדה זו הקלה עד מאוד של שמירת הקשר שלו עם קהלים רחבים, משום שהעמידה אותו כסופר הישראלי הבולט היחיד שהרחיק את עצמו בשיטתיות מכל שמץ אקספרימנטליזם אמנותי — הרחקה המתאימה בדרך כלל לסופרי בידור יותר מאשר ליוצרי ספרות גבוהה" ועוד.

בימים כתיקונם, דהיינו, בכל השנים שבהן נמנעתי מתגובה לענייני דיומא בספרות העברית, למעשה מאז פרשתי מעבודתי כסגן עורך הספרות ב"על המשמר", לא הייתי נדרש למעשה המטונף הזה. אבל לא יכולתי להישאר למולו שווה-נפש, לא רק משום עיתויו המרתיח ותוכנו הנבזי, אלא משום העמדות המובעות בסבטקסט של המאמר הזה, כלפי סיכויי ההישרדות של ישראל כמדינה, כחברה וכתרבות.

הנה, למשל, הערת אגב אחת המובלעת בטקסט הזה: "להצביע על שלל סתירות יסודיות מעין אלה — לוגיות, סטרוקטורליות וסגנוניות — ברומאנים רבים של עוז, אבל אין טעם להאריך בדיון בטקסטים אלה הצפויים לשיכחה, אלא מוטב שנעתיק מבטנו מהם לאותו חצי מניין יצירות של המחבר שתיזכרנה, במידה שיהיה זיכרון כלשהו לספרות העברית בכללה."

השלילה כאן אינה רק של מחצית מיצירתו של עמוס עוז – אלא של הספרות העברית בכללה, זו, שדן מירון כה מתנאה ומתגאה בהיכרותו האינטימית אותה. המבקר שביקש ליצור את הקאנון הישראלי מחדש, החוקר והכותב רב התנופה הזה, עושה כאן מה שעושה בנימין נתניהו כעת במערכת אכיפת החוק ובמערכת המשפט – שורף את האוהל על יושביו.

כך גם הערה נוספת שלו, כדלקמן: "נגוז החזון הספרותי שסיגלה לעצמה הספרות העברית על פי הדגמים הנשגבים של הספרות המזרח־אירופית, ה"טולסטואית", שנוצרה בתקופה הארוכה שבה יכלו כמעט רק סופרים להשמיע קול מצפוני וחופשי שעה שכל הכלים העומדים לרשות ההבעה העצמית הציבורית היו שבורים או שבויים בידי שלטון עריץ […] המציאות התרבותית והספרותית מאז ימי דור הפכה את העמידה על בימת הנביא לג'סטה קומית־טרגית. עמידתו של עוז על בימה זו חשפה את כל סדקי ההתיישנות שלה. עכשיו שהלך לעולמו הגיעה העת להרחיק מן הזירה התרבותית את שרידי אבזריה. לשווא ינסה מישהו נוסף לטפס עליה. קרשיה רעועים יותר משהיו אי־פעם; מגבירי הקול שלה כבר אינם פועלים."

דן מירון, האדם שביקש להמליך את עצמו כסמכות-על, כקובע הקאנון של הספרות העברית בשנות השמונים והתשעים, מוריד את הספרות ואת הסופר העברי ממעמדם כשומרי הסף, מגחיך אותם כאחרוני הליצנים של הקומדיה. וכך הוא עושה גם לשמאל:

"וכך השמאל הישראלי שעוז הזדהה אתו היה מין "מיכאל שלי", מכווץ ומחוויר לצידה של ישראל־ה"אחרת"־חנה־גונן. האם יש למיכאלים סיכוי? האם עשויה חנה גונן להירפא באמת? האם מותר לקוות לנס שיהפוך את לבה של ישראל שהעשירה, שנעשתה כובשת, חזקה ואדישה? האם תקווה לנס מעין זה אינה דומה לתקוותו של יהודה איש קריות שישו, בעת שיוצמד אל צלבו, ישתחרר מאזיקיו וימלוך על העולם החדש? כיצד יכול אפוא עמוס עוז להורות דרך למישהו? הוא אמנם ניסה באופן לא בלתי מכובד לעשות זאת בניסיון להידבר עם הקנאים, לדבוק בחזון חלוקת העוגה (שתי המדינות) שכבר מזמן אבד סברו ובטל סיכויו. אבל ניסיונו זה, למרות כוחו הרטורי וקסם הופעתו הכריזמטית, כמוהו כניסיונו של השמאל הישראלי המתכווץ והולך. כל כולו מבוסס על שרידיו של עבר אידיאולוגי וחברתי מתפורר. מרכיב העתיד שבו אשלייתי, דליל, עמום ואינו משכנע איש. המום המכווץ את השמאל הישראלי למידות הננס החלוש שהוא מקבל לעת זקנתו נובע רוחנית מן האמונה והתחושה שכל הכוח היצרי החי והלוהט נמצא לא בו אלא בצד שכנגד, ושמה שנותר בידיו הוא ההיגיון של "מיכאל שלי"."

*

     מאמר כזה, במלאת שלושים ימים בלבד לפטירתו של עמוס, הוא לא ההספד של עמוס עוז. הוא ההספד של דן מירון, ושל בני ציפר, שמרח את המאמר שוחר-הרע הזה על פני שני שליש מן המוסף שבעריכתו. הפרופסור מלא ה'ארודיציה', כמו שקראנו לזה פעם, הכותב בגוף שלישי רבים, כאילו הוא שופרו של דור, בתשפוכת רהבתנית ומלאת ארס, ועורכו, האינטלקטואל המתלייץ, יישכחו מלב. עמוס עוז ויצירתו ייזכרו כאן עוד ימים רבים.
     המאמר הזה אינו מעשה ספרותי טהור. הוא מעשה נבלה, ושורשו הוא פוליטי. כאשר נאמנו של נתניהו, ציפר, מזמין ומפרסם מאמר שטנה כזה מפרי עטו של איש הספרות המיואש והמר הזה, דן  מירון, הוא עושה מעשה פוליטי. שורף את אוהלה של ספרות, על אוצרותיה, כפי שעושה פטרונו, בנימין נתניהו, במערכת אכיפת החוק ובמערכת המשפט הישראלית.
     תנחומיי לנילי, לפניה, לגליה ולדניאל, שהצטרכתם לראות בתועבה הזאת. דעו לכם דבר אחד. בכל אחד מסיפוריו הקצרים של עמוס, שלא לדבר על הרומנים שלו וספרי מסותיו, יש עומק, עושר רוחני והתבוננות חדה ומפוכחת, אך גם אוהבת ומלאת חמלה, באדם הישראלי ובחברה הישראלית, מאשר בכל ספריו ומאמריו של דן מירון.
     חוקר ספרות כדן מירון ועורך ספרות כבני ציפר, ראוי היה להם שינהגו במלאכתם במידה של איפוק, ויעשו אותה מתוך ענווה. מה חבל שערכים אלה, שהנחו את מה שמירון כינה בשם 'הרפובליקה הספרותית' במשך שנות דור, נשתכחו מלבם.
     תקוותי היא אחת. שאחרי כלות שלטון הרשע הזה, של הימין הפוליטי, יקום כאן דור אחר של מנהיגים וגם של אנשי רוח, חוקרים ועורכי ספרות, שיידעו לעשות מלאכם באיפוק, בענווה ובידיעה שהם, וכולנו, משרתי ציבור. משרתיה של הספרות העברית, לשונה, ערכיה ותרבותה.
*
     מעניין לעניין באותו עניין.
     שמחתי על זכייתו של אתגר קרת בפרס ספיר. לא רק בשל סיפוריו, שאת חלקם אני מלמד, אלא משום שבבחירתם, עשו שופטי הפרס לקידומו של ז'אנר הסיפור הקצר וחידושו בספרות העברית.
     ישנו פער גדול בין המוסכמה של תעשיית המו"לות, לפיה הז'אנר הזה 'מת,' מבחינה כלכלית, לבין הצלחתם של סופרים וסופרות זרים, בתרגום לעברית, בקבצי סיפורים, כמו אליס מונרו ואחרים.
     העורך והמו"ל אוריאל קון, בהוצאת "תשע נשמות," עושה גדולות ונצורות להחייאת הז'אנר הזה. בבית ההוצאה שלו, שאל הקטלוג שלו תוכלו להתוודע כאן, מפרסם קון קבצי סיפורים במתכונת 'זוטא', שהם פשוט נפלאים. כמה וכמה פנינים כאלה נקרו לידיי לאחרונה, בחנויות הספרים, וגרמו לי אושר. ומכיוון שהמפיץ שלנו הוא אותו מפיץ, אני גם יודע שהם נמכרים היטב.
     פעם נחשב הסיפור הקצר גולת הכותרת של כתיבת הפרוזה, מעשה אמן ממש. בשנות השמונים של המאה הקודמת, כול קובץ סיפורים קצרים משל א.ב.יהושע, עמליה כהנא כרמון, עמוס עוז, שולמית הראבן, יצחק בן נר, דליה רביקוביץ', נורית זרחי ורבים ורבות אחרים, היה בגדר מאורע ספרותי של ממש.
     עם השתנות שוק המו"לות, שינוי הרגלי הקריאה והכלת כללי הכלכלה החופשית על תעשיית המו"לות, המקיימת ומזינה את הספרות העברית – ירדה קרנו של הסיפור הקצר.
     אבל הסיפור הקצר היה, ועודנו, מעשה ספרותי מיוחד, ובמיטבו גם צלול ומשוכלל. על כך כתבה חברתי המנוחה, שולמית הראבן, במסתה, שתוכלו לקרוא כאן, "שבחי הסיפור הקצר":
      "הסיפור הקצר יכול להיות שיא של מלאכת הכתיבה, מפני שהוא מעורר את כל הבעיות הקשורות בכתיבה, לפעמים הרבה יותר מהרומאן. ראשית – עלילה. משהו מתרחש, וצריך לספר אותו מהר, כי היריעה קצרה, ואז צריך להחליט אם כותבים על משהו, מספרים על, שזה קל יחסית, או נותנים את – אבחנה ראשונית, שמכתיבה את היתר: את הסיגנון, את הזמן שבו משתמשים, עבר או הווה, את בחירת המילים.
     הסיפור הקצר הוא אולי הצורה המקצועית ביותר של כתיבה, כתיבה כאמנות, מפני שהכי קשה לרמות בו, הכי קשה להשתמש בכל הטריקים, או לעשות את השגיאות שאפשר להחביא בתוך פרוזה רומאנית. אי אפשר להשתמש בפסיכולוגיזמים, כי אין מקום לפתח לאורך זמן; אי אפשר להשתמש בזיקוקין די נור של לשון, או בתיאור אנתרופולוגי ארוך, מה שקליפורד גירץ מכנה בשם 'תיאור עבה', או בפרקים שלמים של פלש-בק, כי פשוט אין מקום; או במעברים מסיגנון לסיגנון, או – השגיאה הקרדינאלית – כשהסופר נתפס פתאום להסברים.

     הרי זה כמו סונטה לפסנתר מול יצירה סימפונית."

*

     הציונות, התרבות והספרות העברית גדולות בהרבה מסך כול מספידיהן ומחריביהן. זאת מן הטעם הפשוט – הן יושבות על אלפיים שנות יצירה מדינית ותרבות יהודית, הן פרי של כורח היסטורי ושל גאולה ממש, והן חיות ומתחדשות ללא הרף, בכל רגע שבו יושב אדם ליד שולחן הכתיבה שלו, מניף את עטו על הנייר, וכותב.

     ואם הוא עושה מלאכתו נכונה, כלומר יושב מדי יום, מניח את העט על הנייר, ונותן לכתיבה להתרחש, הוא מחולל בכל מלה שהוא מוציא מתחת עטו את נס תחייתו של העם היהודי, את נס תחייתה של העברית.

     ואת זה אף אחד לא יכול לקחת ממנו. לא פרופסור מר, גם לא ליצן אינטלקטואלי מסוכסך ורע לב.

אילן שיינפלד, תובל, 2019.
מודעה

אילן שיינפלד

כתיבה וקריאה הן בעבורי אורח חיים וגם הכרח. אני אדם המגלה את עולמו במלים. התחלתי לכתוב בגיל ארבע-עשרה, ומאז אני כותב שירה וסיפורת, מחזות ותסריטים, ספרי הדרכה בכתיבה ועוד, למבוגרים ולילדים.

2 תגובות

  1. באיחור גדול, אילן, אני מודה לך מאד על המאמר הנוקב והחכם הזה.
    בחיבה גדולה, פניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Call Now Button